در اينجا اشكال و پاسخی است به اين صورت كه : ما قبول نداريم كههميشه هر فعليتی بر قوه اش شرف دارد ، بلكه گاهی بر عكس است و قوه برفعليت فضيلت دارد . مثل شر ، كه ممكن است بالقوه باشد و يا بالفعل .آيا قوه شر افضل است و يا فعليت آن ؟ آيا در اينجا هم میشود گفتفعليت شر اشرف از قوه آن است ، يا بايد گفت كه قوه شر از فعليت شربهتر است ؟ پاسخ : مرحوم آخوند جواب میدهند كه در ابتداء قوه شر از فعليتش اشرفبه نظر می رسد ولی اگر آن را تحليل كنيم ، میبينيم در نهايت امر بازشريت به قوه برمی گردد و خيريت به وجود و فعليت . مثلا میگوئيم ظلم شراست ، شما میگوئيد قوه ظلم از فعليت آن بهتر است و فعليت ظلم نسبتبه قوه ظلم شر است . اين مطلب درست است كه قوه ظلم از فعليت آن بهتراست ولی ظلم كه فعليت پاورقی : 1 - چنين فكری در ميان يونانيان قديم وجود داشته كه به معتقدين اين فكرنمی شود گفت مادی بودند يا الهی . |