پاورقی : > كه احتياج به عمود دارد اما نه عمود خاص ، لذا هر عمودی را بگيرند وعمود ديگری به جای آن بگذارند ، خيمه برجاست . بنابراين خود ماده ازلیاست ولی صورت ها حادث و متبادلند . چون آن ماده فقط به صورش ما احتياجدارد و نه صورت خاص . اين مطلب مقدمه است برای رسيدن به يك مطلب خوب ديگری . و آن اينكهآيا صورت ها متبادلند و نسبت صورت ها به ماده نسبت عمودهای متبادلاست يعنی يكی می رود و ديگری میآيد كه كون و فساد ناميده میشود ، يا اينصورت ها كه از بين می روند و حادث میشوند ، بايد علی الاتصال باشد يعنیصورتها بايد وحدت اتصالی داشته باشند ؟ . يعنی اين صورت ها كهمیپنداريم يكی ميرود و بعدی میآيد ، مراتب شیء واحدند ، اين نظر هماننظريه حركت جوهری است . به هر حال در اينجا چه معتقد به حركت جوهريهباشيم و چه معتقد به كون و فساد ، بايد به ماده ای قائل شويم كه هميشه باصور متبادله يا صور متصله وجود دارد و آن ماده مبدع است . اشكال : به هر حال آن صورش ما كه محصل ماده است قديم است يا حادث ؟پاسخ : صورش ما كه در خارج وجود ندارد ، در خارج هر چه هست معين است. اشكال : منظور همان امر لامعين است آيا آن حادث است يا قديم ؟پاسخ : همان امر لامعين هم در خارج وجود ندارد . خارج مساوی است باتعين . لامعينيت متعلق به ذهن است . آن چه در خارج است معين است .اشكال : صورش ما كه مبهم است نمی تواند محصل شیء باشد ، محصل بايدمعين باشد . پاسخ : ما كه نمیگوئيم صورش ما با قيد ابهام در خارج وجود دارد . حرفما نقض حرف شماست وقتی میگوئيم ماده احتياج دارد به صورش ما نه اينكهاحتياج دارد به صورش ما بماهی صورش ما كه شما بگوئيد صورش ما امری ذهنیاست . بلكه مقصود اين است كه احتياج دارد به صورتی كه در خارج وجوددارد و معين است ولی خصوصيت آن صورت مورد احتياج نيست ، صورت ها اگرمتبادل هم شوند كافی است . مثل اينكه بگوئيم به يكی از اين آقايان حاضردر جلسه ، احتياج دارم مثلا برای مقابله اين كتاب . اگر بپرسيد به كداميك ، جواب میدهم بواحد لاعلی التعيين . ديگر نمی توانيد بگوئيد كهافرادی كه در اينجا هستند واحد معين هستند و واحد لاعلی التعيين در اينجلسه وجود ندارد . زيرا مقصود اين است كه فرد ، مورد لزوم است ولیمشخصات اين فرد دخالتی ندارد . اين مقصود را با واحد علی التعيين بيانمیكنند هر چند كه همه واحد معين هستند . اشكال : اگر ماده ازلی باشد اولين صورت محصل آن نيز بايد ازلی باشد .پاسخ : اولين صورت معنی ندارد . صورتی است و قبل از آن نيز صورتی ودر جائی توقف ندارد . |