پس ما در اينجا دو مطلب داريم يكی اينكه : شما كه میگوئيد در اينجايك سواد مستمر نيست ، مطلب را از ناحيه كثرتش در نظر گرفته ايد وجنبه وحدتش را در نظر نگرفته ايد ، يعنی به حرف شما آن واحدی كه درتمام مراحل موجود است موضوع است ولی از نظر مقوله ، كثرت محضحكمفرماست ، و حال آنكه از نظر مقوله هم وحدت حكمفرما است خواه بصورتحركت قطعی يعنی سواد واحد ممتد ذواجزاء و يا به معنای حركت توسطی يعنیيك وجود غير ممتد بسيط و مرحوم آخوند به هر دو قائل است . خلاصه مطلب اين شد كه : اينكه میگويند در مثل اشتداد سواد وحدت تنهامتعلق به موضوع است و غير از آن هر چه هست كثرت است ، درست نيست ،و در اينجا وحدت ديگری هم در خود مقوله هست ، حالا يا بنحو حركت قطعی ويا هم قطعی و هم توسطی . |