شود ؟ بگوييم صورت ثابت است و مواد متحرك و متكثر ، يعنی اين صورت نباتی اول حال در يك مقداری از ماده است بعد به وسيله تغذيه كه يك مقدار ديگر ماده افزوده شد باز هم كه ماده افزوده شده است باز اين صورت نباتی صورت يك مقدار ماده ديگر هم هست . اين نيز امر معقولی نيست ، هر صورتی حال در ماده خاص خودش است و هر مادهای اختصاص دارد به صورتش ، امكان ندارد كه يك صورتی متعين در يك ماده ای باشد بعد مثل اينكه بال خودش را گسترش دهد روی مقدار ديگری از ماده . بعد شيخ چند وجه ديگر بصورت احتمال نقل میكند كه از متن میخوانيم ولی مطلب طبق بيان مرحوم آخوند حل شده است ، ما گفتيم در هر حركتی شیء با فردی از مافيه الحركه موضوع است ، در اينجا هم همين حرف را میزنيم ، میگوييم آنچه كه موضوع است و در باب حركت كميه باقی است ، ماده است مع صورش ما كه البته فرق صورت و مقدار در اينجا فرق اعتباری است ، و اين شقی است كه شيخ ذكر نكرده است ، بعد مرحوم آخوند يك مطلب ديگری ذكر میكند كه در اينجا مختصر گفته است ولی در فصل بعد به تفصيل ذكر میكند آن مطلب مطلبی است كه در باب هيولای اولی بيان نموده است : يك مسأله مشكلی در فلسفه مطرح است كه يك وقتی كه من تحقيق میكردم ، ميان حرفهای مرحوم آخوند از جمله موارد معدودی كه به نظرم آمد نوعی تضاد و تناقض وجود دارد ، همين جا است . اثبات هيولا از طريق برهان فصل و وصل براهين برهان فصل و وصل است و آن برهان اين است كه : هر جسمی متصل واحد است و معتقدند كه وحدت اتصالی مساوی است با وحدت شخصی ، و معتقدند كه اگر |