وأما الثانية ، فيرد عليها انه ليس كل زيادش غير منوع كزيادش الفصول وكزيادش الاحاد فی العدد فانها زوائد منوعة لكن يجب أن يعلم كيفيةزيادشالفصول و امتيازها عن زيادشالخواص المميزش غيرالمنوعة ، واذا بطلتالاقسام الثلاثة فتحقق الرابع وهو أن المعنی بوقوع الحركة فی مقولة أن يكونالموضوع متغيرا من نوع الی نوع أومن صنف الی صنف تدريجيا لادفعيا . پاورقی : > 12 - نمی خواهد بگويد واقعا فصل است بلكه مقصود اينست كه نسبتش بهمعروض از قبيل نسبت فصل به جنس است ، نه اينكه واقعا فصل باشد . وهمانطور كه اشاره كرديم حرف مرحوم آخوند در اينجا با حرفی كه در رد قولو احتمال اول زده است منافات دارد و حرف اينجا درست است و حرف آنجارا طبق مبنای قوم گفته است . 13 - مغالطه روشنی است چون بعد از اينكه سياليت را برای جسم فرضكرده سيلان را داخل در ماهيت آن دانسته ، و بحث در اين نيست بلكه بحثدر اينست كه سيلان داخل در ماهيت مطلق جسم هست يا نه وگرنه تمام عوارضبعد از فرض آنها برای معروض داخل در ماهيت آن خواهد بود [ به نحوضرورت بشرط محمول ] . |