در پاورقی آمده است . مجموعه مجلدات اين سلسله دروس قريب به پنج جلد خواهد شد كه از محضرحكيم منان آرزوی توفيق تهيه و نشر آنها را داريم . همانطور كه خواننده محترم ملاحظه خواهد كرد ، در تدريس اين سلسله دروسموشكافی و نقد و بررسیهای زيادی صورت گرفته است و آنچه مسلم است اينكهاز نظر استاد اين مباحث دارای اهميت فوقالعاده بوده و به جهت هميناهميت و ارزش بوده است كه ترجيح دادند اين دروس در حوزه علميه قمدائر گردد ، اگر چه تدريس در قم مستلزم زحمات و مشكلاتی برای خود ايشانبود . اهميت و ارزش اين مباحث ما را بر آن داشت كه در اينجا توضيحبيشتری را در اين باب تقديم خوانندگان محترم كنيم . تدريس مباحث حركتدر آن زمان از دو جهت دارای اهميت بود . اولا اين مباحث فی نفسه دارایارزش و اعتبار خاصی است و مستقيما با جهان بينی فرد در نگرش به طبيعتو هستی و تكامل مرتبط است و از سوی ديگر اين مباحث در آن زمان دارایبار سياسی و آثار اجتماعی عميقی بود كه در توضيح آن به اشارهای كوتاه ووافی به مقصود اكتفا كرده و بسط سخن را به جائی ديگر وامیگذاريم . نظری اجمالی به فضای فرهنگی دهه قبل از انقلاب دهه آخر عمر رژيم منفور طاغوت ، از نظر فكری و فرهنگی شايد ازپرالتهابترين و بحرانیترين سالهای تاريخ معاصر ايران باشد . اين دورانبه علت تقارنش با يك سلسله جريانهای سياسی و فعاليتهای انقلابی انديشهشكست ناپذيری رژيم و محكوميت هميشگی ملت به استبداد و ذلت را بطورجدی خدشهدار كرده بود . از سوی ديگر و نيز مهمتر از آن اين عقيده مورداتفاق كليه اقشار و گروهها و جريانات دستاندر كار مبارزه بود كه مبارزهسياسی اگر پشتوانه اعتقادئی كه توجيه كننده آن مبارزه باشد ، نداشته باشد، آن مبارزه و جريان سياسی به بن بست |