ثانيا خود عرفا ، بعضی از سلاسل طريقت را به حسن بصری و از او به حضرتامير عليهالسلام میرسانند ، مانند سلسله مشايخ ابوسعيد ابوالخير ( 1 )ابنالنديم در الفهرست فن پنجم از مقاله پنجم سلسله ابومحمد ، جعفر خلدیرا نيز به حسن بصری میرساند و میگويد حسن هفتاد نفر از اصحاب بدر رادرك كرده است . ثالثا بعضی از حكايات كه نقل شده است ، میرساند كه حسن بصری عملا جزءگروهی بوده است كه بعدها نام متصوفه يافتند بعدا بعضی از آن حكايات رابه مناسبت نقل خواهيم كرد . حسن بصری ايرانیالاصل است . ب - مالكبن دينار . اين مرد اهل بصره است از كسانی بوده است كه كارزهد و ترك لذت را به افراط كشانده است ، داستانها از او در اين جهتنقل میشود . وی در سال 131 هجری درگذشته است . ج - ابراهيم ادهم . اهل بلخ است ، داستان معروفی دارد شبيه داستانمعروف بودا . گويند : در ابتداء پادشاه بلخ بود و جرياناتی رخ داد كهتأئب شد و در سلسله اهل تصوف قرار گرفت . عرفا برای وی اهميت زيادقائلند ، در مثنوی داستان جالبی برای او آورده است . ابراهيم در حدودسال 161 هجری درگذشته است . د - رابعه عدويه اين زن مصری الاصل و يا بصری الاصل و از اعاجيب روزگاراست ، و چون چهارمين دختر خانوادهاش بود " رابعه " ناميده شد . رابعهعدويه غير از رابعه شاميه است كه او هم از عرفا است و معاصر جامی استو در قرن نهم میزيسته است . رابعه عدويه كلماتی بلند و اشعاری در اوجعرفان و حالاتی عجيب دارد . داستانی درباره عيادت حسن بصری و مالكبندينار و يك نفر ديگر از او نقل میشود كه جالب است . رابعه در حدود 135يا 136 درگذشته است و بعضی گفتهاند وفاتش در 180 يا 185 بوده است .ه - ابوهاشم صوفی كوفی ، اهل شام است ، در آن منطقه متولد شده و در پاورقی : ( 1 ) تاريخ تصوف در اسلام ص 462 نقل از كتاب " حالات و سخنانابوسعيد ابوالخير " . . |