قسمت نيازمند به بحث طولانی است و از حدود بحث ما خارج است .آنچه از نام آنها بر ما آشكار است همانها است كه ابوحيان توحيدی كهتقريبا معاصر آنها بوده فاش كرده است : ابوسليمان محمدبن معشر بستی ،ابوالحسن علی بن هارون زنجانی ، ابواحمد مهرجانی عوفی ، زيدبن رفاعة .بعضی ديگر نام افراد ديگری از قبيل ابن مسكويه رازی متوفا 421 ، عيسی بنزرعة متوفا 398 ( مترجم و فيلسوف ) و ابوالوفاء بوزجانی ( نابغهرياضيدان معروف متوفا 387 ) و بعضی ديگر را میبرند ولی بعضی از اينها بهاوايل قرن پنجم تعلق دارند در صورتی كه در نيمه دوم قرن چهارم كار اخوانالصفاتا حدودی شناخته بوده است . ابوحيان توحيدی در سال 373 مرام وعقيده و مسلك و روش اخوان را برای وزير صمصام الدوله بن عضدالدولهبازگو كرده است و گفته من اين رسائل را به استادم ابوسليمان منطقیسجستانی عرضه كردم و او درباره آنها اظهارنظر كرد . عليهذا میبايست اينرسائل در حدود نيمه قرن چهارم تأليف شده باشد و به همين جهت با اينكهتاريخچه اخوان در دست نيست ، بايد آنها را از طبقه چهارم يعنی هم طبقهبا شاگردان فارابی به شمار آوريم . اخوان الصفا كه ميان عقل و دين ، فلسفه و شريعت ، جمع كردهاند و آن دورا مكمل يكديگر میدانند ، در روش فلسفی خود تمايل فيثاغورسی دارند ، براعداد زياد تكيه میكنند . و در جنبه اسلامی ، تمايل شديد شيعی و علویدارند . طبقه پنجم 1 - ابوسليمان ، محمد بن طاهر بن بهرام سجستانی ، معروف به ابوسليمانمنطقی . شاگرد يحيی بن عدی منطقی بوده است و بنابر نقل ابن القفطی درتاريخ الحكماء نزد ابوبشر متی نيز تحصيل كرده است ، علیالظاهر آغازتحصيلش در نزد ابوبشر بوده و بعد در نزد يحيی بن عدی ادامه داده است .ابوسليمان شاگردی دارد به نام ابوحيان توحيدی كه از فضلا و ادباء و |