داد كه بر اين اساس تأمل كند و بر آن بيفزايد ، ابوالاسود طبق دستور عملكرد و چيزهائی افزود و آنچه ميدانست به عدهای و از آن جمله دو پسرشعطاء بن ابی الاسود و اباحرب بن ابی الاسود و يحيی بن يعمر و ميمون اقرن ويحيی بن نعمان و عنبسة الفيل ، آموخت . گويند اصمعی عرب و ابوعبيدهايرانی دو اديب معروف اسلامی ، شاگردان عطاء پسر ابوالاسود بودهاند .در طبقه بعد از اين طبقه افرادی ديگر از قبيل ابواسحاق حضرمی و عيسیثقفی و ابوعمرو بن العلاء كه مردی شيعی و از قراء سبعه است و بسيارجليلالقدر است قرار گرفتهاند . ابوعمرو بن العلاء مردی لغوی و عارف به زبان و ادبيات و مخصوصا اشعارعرب بود ، از كمال تقوا در ماه مبارك رمضان هرگز شعر نمیخواند ، در سفرحج نوشتههای خود را از آن رو كه متضمن اشعار عرب جاهلی بود از بين برد .اصمعی ، يونس بن حبيب نحوی ، ابوعبيده ، سعدان بن مبارك تزدوی شاگردیكردهاند ( 1 ) . خليل بن احمد عروضی كه از مجتهدان و صاحب نظران درجه اول نحو است ومردی شيعی است و از نوابغ به شمار ميرود و در طبقه بعد اين طبقه قرارگرفته است سيبويه معروف صاحب " الكتاب " شاگرد خليل بوده است واخفش معروف نزد سيبويه و خليل تحصيل كرده است . از اين ببعد نحويين به دو نحله كوفيين و بصريين تقسيم ميشوند . كسائیمعروف ، و شاگردش فراء و ابوالعباس ثعلب شاگرد فراء ، و ابن الانباریشاگرد ابوالعباس ثعلب از نحله كوفی بودهاند و اما سيبويه و اخفش ومازنی و مبرد و زجاج و ابوعلی فارسی و ابن جنی و عبدالقادر جرجانی كه بهترتيب استاد و شاگرد بودهاند از نحله بصری به شمار ميروند . پاورقی : ( 1 ) ريحانة الادب ، جلد دوم چاپ سوم ، صفحه . 213 |