اسماعيلی در منزل يكی از بزرگان ری در حضور اكابر و بزرگان شهر و علیرؤس الاشهاد محال است كه در زمينه ابطال نبوات باشد و رازی صريحا وعلنا همه نبوات را تكذيب كند و همه مذاهب را باطل بداند و در نهايتاحترام هم زيست نمايد . اينكه برخی ادعا میكنند كه ابوريحان بيرونیكتابی بنام " نقض الاديان " و كتابی بنام " مخاريق الانبياء " به رازینسبت داده است ( 1 ) بهيچ وجه صحيح نيست . ابوريحان يكی از آن كتابهارا " فی النبوات " ديگری را " فی حيل المتنبئين " میخواند و بدنبالنام هر كدام كلمه " يدعی " را اضافه ميكند و میرساند كه اين نام راديگران داده اند . ابن ابی اصيبعه ضمن اينكه نسبت چنين كتابی را به رازیانكار میكند احتمال میدهد كه برخی " اشرار " اين كتاب را ساخته و ازروی دشمنی به رازی نسبت داده باشند و تصريح میكند كه نام " مخاريقالانبياء " را دشمنان رازی نظير علی بن رضوان مصری به اين كتاب دادهاندنه خود رازی . از سخن ابن ابی اصيبعه پيدا است كه كتاب نبوات و كتابحيل المتنبئين غير اين كتابی است كه اين نام به او داده شده است ، و آندو كتاب وضع روشنی دارد . به علاوه رازی سخت پابند به توحيد و معاد و اصالت و بقاء روح استكتابی دارد " فی ان للانسان خالقا متقنا حكيما " ( 2 ) و كتابی دارد درردسيسن ثنوی ( 3 ) ( رد بر مانويت ) و رسالهای " الی علی بن شهيدالبلخی فی تثبيت المعاد " ( 4 ) و نظرش در آن كتاب همچنانكه ابن ابیاصيبعه میگويد نقد نظريه منكران معاد است ، و كتابی " فی ان النفسليس بجسم " ( 5 ) چگونه ممكن است كسی همه اصول پاورقی : ( 1 ) دكتر محقق مقدمه ترجمه سيره فلسفية صفحه . 56 ( 2 ) عيون الانباءج 2 صفحه . 352 ( 3 ) عيون الانباءج 3 صفحه . 352 ( 4 ) عيون الانباءج 2 صفحه . 359 ( 5 ) عيون الانباءج 3 صفحه . 358 |