شكلهای مختلف قرائت آنها بيان میشود . صحابه قرآن را از پيغمبر اكرم میآموختند . رسول اكرم بعضی از صحابه رامستقيما تعليم میدادند و آنان را كه قرآن را آموخته بودند مأمور تعليمبرخی ديگر میكردند . تابعين كه عصر رسول اكرم را درك نكرده بودند قرآنرا از صحابه آموختند . در همين وقت بود كه گروهی متخصص قرائت و تعليمصحيح قرآن به وجود آمد و عامه مسلمانان كه در اين هنگام زياد شده بودند وبا حرص و ولع شديد به تعلم قرآن رو كرده بودند به اين متخصصان رومیآوردند . اين متخصصان كيفيت قرائت خود را از ائمه ، يا از صحابهروايت میكردند و هر كدام به نوبه خود شاگردان و متخصصانی تربيت میكردندكه در كتب تواريخ و تراجم ضبط شده است . اينكه علت اختلاف قرائات چيست ؟ آيا در زمان رسول اكرم هم قرائاتمختلف وجود داشته يا نه ؟ و به فرض اول آيا خود آن حضرت اجازه دادهبودند كه برخی كلمات به وجوه مختلف قرائت شود و به عبارت ديگر آيا ازاول برخی كلمات قرآن با وجوه مختلف به آن حضرت وحی شده است و يا آنكهعلت اختلاف قرائات همان چيزی است كه در ساير كتابها به واسطه اختلافنقل راويان پيدا ميشود ؟ مطلبی است كه در جای ديگر بايد بحث شود . آنچهمسلم است اين است كه مسلمين نهايت كوشش را به كار میبردند تا قرآنكريم را آن چنان قرائت كنند كه شخص رسول اكرم قرائت میكردهاند ، لهذاقرآن را نزد كسانی میآموختند كه بلاواسطه يامعالواسط ه از رسول اكرمآموخته بودند . در ابتداء قاريان شفاها و سينه به سينه فن قرائت را از اساتيد ومعلمان خويش فرا میگرفتند و به شاگردان تعليم میدادند ، سپس در اين علمكتابهايی تاليف شد . بعضی مدعی شدند اول كسی كه در علم قرائت كتاب تأليف كرد ابوعبيدقاسم بن سلام ، متوفادر 224 هجری بود . ولی اين نظر مردود شناخته شده است. |