درجه اول دوره اسلامی است . دوره كندی دوره ترجمه است ولی خود كندیفيلسوفی صاحبنظر و بلند قدر است . در حدود دويست و هفتاد كتاب ورساله به كندی نسبت داده شده است . ابن النديم فهرست كتابهای او را دررشتههای مختلف : منطق ، فلسفه ، نجوم ، حساب ، هندسه ، طب ، اصولعقائد دينی فهرست كرده است ، برخی از نسخههای كتب كندی اخيرا به دستآمده و چاپ شده ، معلوم میشود ارزش اين فيلسوف بسيار بيش از آن استكه قبلا تصور میشد . كندی قطعا يكی از نوابغ جهان و از ستارگان قدر اولدوره اسلامی است . برخی از اروپائيان او را يكی از دوازده چهره عقلیتاريخ بشر كه تأثير فراوان داشتهاند شمردهاند ( 1 ) . كندی مردی خودساخته بوده است . تاريخ نشان نمیدهد كه در طبقه مقدم براو و يا در طبقه خود او فيلسوفی صاحب نظر اعم از مسلمان يا غير مسلمانوجود داشته است . درباره كندی همين قدر نوشتهاند كه در بصره و بغداد به تحصيل پرداخت ومیدانيم كه در آن وقت نه در بصره و نه در بغداد فيلسوفی وجود نداشتهاست . اينست كه كندی سرسلسله حلقات فلاسفه اسلامی است بدون آنكه خود بهحلقهای و طبقهای ديگر وابسته باشد . آقای تقیزاده در تاريخ علوم در اسلام ، و پرفسور كربن در تاريخ فلسفهاسلامی نوشتهاند كه كندی در رسالهای مدت امپراطوری عرب ( خلافت ) راپيشبينی كرده است كه مطابق ( ولااقل نزديك به واقع ) درآمده است . مادر اينجا عبارت پرفسور كربن را میآوريم : " اين فيلسوف " در رسالهای ، مدت امپراطوری عرب را از طريقمحاسباتی پاورقی : ( 1 ) هانری كربن تاريخ فلسفه اسلامی صفحه 199 و دكتر نصر ، سه حكيممسلمان صفحه . 16 آقای دكتر نصر در حواشی صفحه 166 مینويسد : كاردانوسنام كندی را همرديف نامهای ارشميدس ، ارسطو ، اقليدس آورده است . |