بوزجانی نيشابوری . عبدالرحمن ضوفی رازی ، ابوسهل كوهستانی طبرستانی وغير هم كه در فصل جداگانهای بايد بحث شود . طبقه هفتم اين طبقه دو گروهند : گروه شاگردان ابن سينا و گروهی كه نزد او شاگردینكردهاند اما گروه اول : 1 - ابوعبدالله فقيه معصومی ، شيخ دربارهاش گفته است : او برای منمانند ارسطو است برای افلاطون ، شيخ رساله عشق را به خواهش او و بنام اونوشته است و هم اوست كه واسطه پرسش و پاسخهای ابوريحان و بوعلی بود وبعد از آنكه ابوريحان كلمات تندی نسبت به شيخ بكار برد و شيخ حاضر نشدديگر چيزی بنويسد و فقيه معصومی را مأمور اين كار كرد ، او ابوريحان رامورد ملامت قرار داد و به او نوشت : ( اگر در مخاطبه با ( حكيم ) كلماتیجز اين كلمات انتخاب كرده بودی از نظر عقل و علم شايستهتر بود ) ( 1 ). بيهقی مدعی است كه وی كتابی درباره مفارقات و اعداد عقول و افلاك وترتيب مبدعات نوشته كه معشوق حكما بوده ولی از دست رفته است تاريخوفاتش دقيقا معلوم نيست ، احتمالا در حدود 450 بوده است ( 2 )2 - ابوالحسن بهمنياربن مرزبان آذربايجانی . مجوسی بود ، و مسلمان شدمعروفترين شاگردان بوعلی است ، شهرت بهمنيار يكی بواسطه سئوالاتفراوانی است كه از بوعلی كرده و بوعلی جواب داده است ، بيشتر كتابمباحثات شيخ پاسخ به سئوالات بهمنيار است . ديگر بواسطه كتابمعروفالتحصيل است كه مكرر در كتب فلسفه از او ياد میشود . صدرالمتالهين در اسفار چندين بار مطالبی از آن كتاب و دو نوبت از كتابیاز او بنام ( البهجة والسعاده ) نقل كرده است . كتاب التحصيل اخيرا درجزء نشريات دانشكده الهيات و معارف اسلامی با تصحيح و تعليقپاورقی : ( 1 ) ترجمه تتمه صوان الحكمة صفحه . 60 ( 2 ) مقدمه عبدالرحمن بدوی بر تعليقات ابن سينا صفحه . 8 |