در كتابهای درسی دبستانی و دبيرستانی كم و بيش همين طرز تفكر تبليغمیشود . كمتر كتاب كلاسيك را میتوان يافت كه وارد اين بحث شده باشد واين طرز تفكر را تبليغ نكرده باشد . ما نمونه ای از يك كتاب دبيرستانینقل و به همان اكتفا میكنيم . در جغرافيای سال دوم دبيرستان ، تحت عنوانجغرافيای انسانی ايران مینويسد : تأسيس و ايجاد دانشكده پزشكی گندی شاپور ( در خوزستان ) در زمانساسانيان نمودار توجه عميق ايرانيان به مسائل علمی بوده بطور قطع كتب ورسالات پر ارزشی در آن زمان به وسيله ايرانيان تدوين گرديده است كهمتأسفانه بر اثر حملات بيگانگان از بين رفته و اكنون فقط اسامی بعضی ازآنها به يادگار مانده است . تسلط عرب بر ايران در حيات علمی و ادبی ماتأثير عميقی داشته است ، زيرا از يك سو قسمت اعظم آثار علمی و ادبی وهنری ما را محو و نابود ساخت و از سوی ديگر مهاجمان زبان و خط خود راآنچنان بر ما تحميل كردند كه بسياری از دانشمندان ايرانی مانند ابن مقفع، محمد زكريای رازی ، ابو علی سينا ، ابوريحان بيرونی ، ابونصر فارابی ،امام محمد غزالی ، و حكيم عمر خيام نيشابوری آثار علمی و ادبی فراوانی بهزبان عربی منتشر ساختند . از قرن سوم هجری كه بر اثر مجاهدات و مبارزاتدليرانه مردم ايران ، كشور ما استقلال خود را باز يافت ، زبان كنونیاعتبار فراوانی گرفت و گويندگان و نويسندگان سخن پرداز نامی همچون رودكی، فردوسی ، خيام ، مسعود سعد سلمان ، مولوی ، سعدی ، حافظ و صدها شاعر ونويسنده نغز گفتار وطن ما سر چشمه فياضی برای ادبيات جهان به وجودآوردند . بنا بر نوشته اين كتاب ، در ايران قبل از اسلام ، علوم و هنر و ادبياترونق |