دو تن شيعهاند و از سه نفر غير ايرانی نيز دو تن شيعهاند . علامه جليل ، مرحوم سيد حسن صدر ، در كتاب تأسيس الشيعة لعلوم الاسلام (1 ) ، از شيخ عبد الجليل رازی نقل میكنند كه اكثر پيشوايان علم قرائتاعم از مكی ، مدنی ، كوفی ، و بصری و غير هم از عدليه ( شيعه يا معتزله )بودهاند . به هر حال چهار نفر از هفت قاری معروف ايرانی بودهاند :1 - عاصم . عاصم به اصطلاح از موالی است . در علم قرائت شاگردابوعبدالرحمن سلمی است و او شاگرد اميرالمؤمنين علی عليهالسلام بوده است. قرائت عاصم را بهترين قرائات میدانند . در ريحانة الادب مینويسد :اصل مصاحف را كه نوعا اصل معمولی در كتابت است موافق قرائت عاصمنوشته و قرائات هر يك از قراء ديگر را با تعيين اسم قاری آن با خط سرخدر حواشی مینوشتند " ( 2 ) . عاصم در كوفه میزيسته و در همانجا در گذشتهاست . صاحب مجالس المؤمنين و بعضی ديگر و از آن جمله علامه سيد حسن صدر( 3 ) به تشيع او تصريح كردهاند . وفاتش در حدود سال 130 هجری واقع شدهاست . 2 - نافع . ابنالنديم در الفهرست تصريح میكند كه نافع اصفهانی الاصلاست و ساكن مدينه بوده است . در ريحانةالادب مینويسد كه نافع بسيارسياهرنگ بود و در فن قرائت امام اهل مدينه بود و رأی و قرائت او مورداعتماد ايشان بود . او قرائت خود را از يزيدبن قعقاع كه يكی از قراءدهگانه است اخذ كرد نافع در سال 159 و يا 169 در گذشته است . 3 - ابن كثير . ابن النديم میگويد : " گفته شده است كه ابن كثير ازاولاد ايرانيانی است كه انوشيروان آنها را به يمن فرستاد تا حكومت را ازحبشيان پاورقی : ( 1 ) صفحه . 346 ( 2 ) ريحانةالادب ، جلد4 ، چاپ دوم ، صفحه . 426 ( 3 ) تأسيس الشيعة لعلوم الاسلام ، صفحه . 346 |