شد و سرانجام تقريبا به يك نوع جنون مبدل گرديد و احاديثی از قبيل حديثذيل مؤيد سفرهای علمی شد : پيغمبر فرمود هر كه راهی را در طلب علم طیكند خدا او را به راهی كه به بهشت منتهی میگردد میبرد . . . مكحول اصلابندهای بود در مصر كه چون آزاد گشت حاضر نشد از آن مملكت خارج شود مگروقتی كه جميع علوم متداول در مصر را كسب نمود و پس از آنكه به اين كارتوفيق يافت به حجاز و عراق و شام رفت تا حديث معتبری درباره تقسيمغنائم به دست آورد ( 1 ) . . . ولی اين نظر بیاساس است . از مطالعه دقيقتر در آثار صدر اسلام معلوممیگردد كه كتابت و يادداشت از زمان پيغمبر اكرم معمول شد و ادامه يافت، مدارك فراوان برای اثبات اين مدعا وجود دارد . در پاورقی ترجمه فارسیجلد اول تاريخ ادبيات براون . قسمتی از كتاب " مصنفات الشيعة الاماميةفیالعلوم الاسلاميه " تأليف علامه فقيد شيخ الاسلام زنجانی بر رد نظريهامثال براون نقل كرده و خلاف آن را اثبات كرده است ( 2 ) . همچنين علامهجليل ، مرحوم آيةالله سيد حسن صدر علی الله مقامه در كتاب بسيار نفيس" تأسيس الشيعة لعلوم الاسلام " كذب و بطلان اين نظريه را اثباتكردهاند و ما ضمن مباحث آتيه قسمتی از آنها را نقل خواهيم كرد . فعلا مابرای پرهيز از اطاله سخن از نقل آنها خودداری میكنيم ( 3 ) . علل و عوامل سرعت يكی از علل سرعت پيشرفت مسلمين در علوم اين بوده است كه در اخذ علومو فنون و صنايع و هنرها تعصب نمیورزيدند و علم را در هر نقطه و در دستهر كسپاورقی : ( 1 ) تاريخ ادبيات ، جلد اول ، ترجمه فارسی ، صفحه 396 - 397.( 2 ) رجوع شود به جلد اول تاريخ و ادبيات ايران تأليف ادوارد براون، ( پاورقی ) صفحات 392 - . 396 ( 3 ) ايضا رجوع شود به رساله " پيامبر امی " اثر ديگر نگارنده . |