به شمار میرود . قبروی در اجمير همه ساله زيارتگاه صدها هزار مسلمان وهندواست . طريقه سهرورديه كه متعاقب چشتيه در هند به وجود آمد ، ازجهت ملاحظه و تأكيد زياد در انجام دستورات دينی با چشتيه اختلاف سليقهداشت ، زيرا سهرورديه با انواع رقص و سماع مخصوص كه در ساير فرق صوفيهمتداول بود مخالفت میكردند . علاوه بر اينها دو طريقه مشهور ديگر نيز بهنامهای قادريه و نقشبنديه در دوره پيش از مغول به هند آمده و نفوذ كاملبه دست آوردند ( 1 ) اين صوفيان كه اسلام را در آن منطقه نشر دادند عموما و يا غالبا ايرانیبودند . راجع به معينالدين چشتی كه نامش در گفته بالا آمده است ، نظر به تاثيرفوقالعا دهای كه اين مرد ايرانی عارف مشرب در اسلام قاره هند داشته استما عين نوشته دانشمند متتبع محقق جناب آقای عزيزالله عطاردی را كهمخصوصا برای اين كتاب تهيه كردهاند ، ضمن اظهار سپاسگزاری از معظم له ،در اينجا نقل میكنيم معظم له ضمنا از يك عارف ايرانیالاصل معروف ديگربه نام نظامالدين اوليا كه او نيز تاثير عظيمی در اسلام قاره هند داشتهاست ياد كردهاند كه عينا آورده میشود : خواجه معينالدين چشتی هروی در قرن ششم هجری در سيستان ( 2 ) متولد شد ودر همانجا به فرا گرفتن علم و دانش پرداخت و سپس به چشت هرات پاورقی : ( 1 ) همان مدرك ، صفحه . 365 ( 2 ) قبلا در مقاله آقای مظهرالدين صديقی خوانديم كه تولد معينالدينچشتی در سمرقند بوده است ، ولی آقای عطاردی آن را صحيح نمیدانند ومعتقدند تولد مشاراليه در سيستان بوده است . به هر حال تولدش در ايرانبوده و خودش ايرانی و ايرانی نژاد است . |