منطقی و انسانی بود . آنها عرب را به كتاب خدا دعوت كردند . گفته رسولخدا راست آمد كه فرمود : " به خدا قسم آخر كار عجم شما را به دين اسلامو كتاب خدا دعوت خواهد كرد آنچنانكه در اول كار آنها را به كتاب خدادعوت كرديد ( 1 ) در قيامهايی كه در صدر اسلام از طرف مسلمانان ايرانیصورت گرفت سخن از تساوی انسانهاست نه فضيلت عجم بر عرب . نهضت سياه جامگان خراسان عليه مظالم و تبعيضات اموی به نام اسلام وعدل اسلامی آغاز گشت نه به نام ديگر . داعيان و نقيبان عباسيان كهمخفيانه به دعوت میپرداختند دم از عدل اسلامی میزدند و مردم را به "الرضی من آل محمد " میخواندند . رايتی كه برای مردم خراسان از طرف صاحب دعوت ( كه نامش مخفی نگهداشته میشد ) رسيد سياه بود و آيه مباركه « اذن للذين يقاتلون بانهمظلموا و ان الله علی نصرهم لقدير »بر آن ثبت بود . در آغاز نهضت ، نه نام آل عباس در ميان بود و نه نام ابومسلم و نهنام قوميت ايرانی و نه نام ديگر ، تنها نام اسلام و قرآن و اهل بيت وعدل و مساوات اسلامی مطرح بود و هيچ شعاری در بين نبود جز شعارهای مقدساسلامی ، ابومسلم بعدها از طرفابراهيم امام معرفی شد . در يكی از سفرهاكه داعيان عباسی مخفيانه به مكه آمدند و با ابراهيم امام ملاقات كردند ،او ابومسلم را كه هيچ معلوم نيست كی است ؟ اهل كجاست ؟ عرب است ياايرانی ؟ معرفی كرد و چون ابومسلم در خراسان ظهور كرد به نام ابومسلمخراسانی معروف شد ! برخی تاريخ نويسان ايرانی اخيرا كوشش دارند كه همه موفقيتهای قيامسياه جامگان را مرهون شخصيت ابومسلم معرفی كنند . شك نيست كه ابومسلمسردار لايقی بوده است ، ولی آن چيزی كه زمينه را فراهم كرد چيز ديگر پاورقی : ( 1 ) سفينة البحار ، ماده " ولی " رجوع شود به صفحه 139 اين كتاب . |