گناهكاران معذب بودند ( 1 ) . گاو و بالخصوص گاو نر تقدس مخصوصی پيدا كرده بود . در تعليمات اصلیزردشت قربانی كردن گاو و هر حيوان ديگر ( كه قبل از زردشت خون اينحيوانها را میريختند بدون آنكه منظور اطعام نيازمندان باشد بلكه به خيالاينكه ريختن خون اين حيوانات سبب تقويت خدايان میگردد ) ممنوع شد وتاكيد شد كه از اين حيوان برای زراعت استفاده شود . شايد همين تعليم وشايد سوابق ديگر از دوران طبيعت پرستی سبب شد كه بعد از زردشت گاو كمكم در رديف مقدسات قرار گيرد در افسانه خلقت ، اول مخلوق زمينی فرضشود و با گيومرد ( كيومرث ) به درجه شهادت نائل گردد و مخصوصا ادرارگاو ، مقدس و پاك كننده شناخته شود همانطوری كه كريستن سن میگويد :در كتاب " ونديداد " شرح مبسوطی راجع به آب و تاثير آن در تطهيرمندرج است ، فقط چيزی كه در تطهير مؤثرتر از آب محسوب میشد بول گاوبود ( 2 ) . ابوالعلاء معری ، شاعر معروف عرب ، در اشعار معروف منسوب به او كهاسلام و مسيحيت و يهوديت و زردشتيگری را يكجا انتقاد میكند ، چنينمیگويد :
پاورقی : ( 1 - 2 ) ايران در زمان ساسانيان ، صفحهء 141 - . 167 |