و فضائل خاندان نبوتند ، بلكه واجد حقوق و فضائل سلطنت نيز میباشند ،زيرا نژاد از دو سو دارند . از بيت رسالت و از دوده ساسانی " ( 1 ) .آری اينست توجيهی كه برخی از مستشرقين ، و ايرانيانی كه تحت تأثيرسخنان آنها واقع شده اند راجع به ماهيت مذهب شيعه و علت پيدايش آنمینمايند بديهی است كه بحث تفصيلی در اين موضوع نيازمند به رسالهجداگانهای است ، ولی ما در اينجا از ذكر بعضی مطالب به طور اجمال گزيرینداريم . موضوع ازدواج امام حسين عليه السلام با شهربانو دختر يزدجرد و تولد امامسجاد عليه السلام از شاهزاده خانمی ايرانی و انتساب ائمه بعد از ايشان بهخاندان سلطنتی ايران بهانهای به دست عده ای خيالباف يا مغرض داده استكه گرايش ايرانيان را به خاندان رسالت نتيجه انتساب آنها به دودمانشاهان ساسانی معرفی كنند و اعتقاد شيعيان را به حق الهی ائمه اطهار عليهمالسلام از بقايای اعتقاد قديمی ايرانيان به " فره ايزدی " پادشاهانساسانی بدانند ، زيرا مسلم است كه پادشاهان ساسانی خود را آسمانی نژادمیدانستند و برای خود مقامی نيمه خدايی و فوق بشری قائل بودند آيينزردشتی آن عصر نيز اين طرز تفكر را تأييد میكرد . میگويند در يكی از كتيبه های پهلوی كه از شاهپور پسر اردشير ساسانی درحاجی آباد به دست آمده است چنين نوشته شده است : " شاهپو هر ، شاه شاهان ايران و غير ايران ، مينو سرشت ، از سویيزدان ، فرزند موجودی آسمانی و مزدا پرست اردشير مينو سرشت ، از سویيزدان ، نوه بابك پادشاه كه خود نيز آسمانی و از سوی يزدان بوده است "( 2 ) . پس چون پادشاهان ساسانی برای خود مقامی آسمانی قائل بودند ، و از طرف پاورقی : ( 1 ) جلد اول تاريخ ادبيات ، ترجمه فارسی ، صفحه . 195 ( 2 ) تاريخ ادبيات براون ، ترجمه فارسی ، جلد اول ، صفحه 142. |