وسيله آن فقهاء حوزه فقهی عميقی در ايران پايهگذاری نمیشد ، به چيزیمنتهی میشد نظير آنچه در علويهای تركيه و يا شام هست ، اين جهت تأثيرزيادی داشت در اينكه اولا روش عمومی دولت و ملت ايرانی از آن گونهانحرافات مصون بماند و ثانيا عرفان و تصوف شيعی نيز راه معتدلتری طیكند . از اينرو فقهاء جبل عامل از قبيل محقق كركی و شيخ بهائی و ديگرانبا تأسيس حوزه فقهی اصفهان حق بزرگی به گردن مردم اين مرز و بوم دارند .ه - همانطور كه شكيب ارسلان گفته است ( 1 ) تشيع در جبل عامل زمانامقدم است بر تشيع در ايران ، و اين يكی از دلائل قطعی بر رد نظريه كسانیاست كه تشيع را ساخته ايرانيان میدانند . بعضی معتقدند نفوذ تشيع درلبنان وسيله ابوذر غفاری صحابی مجاهد بزرگ صورت گرفت . ابوذر در مدتاقامت در منطقه شام قديم كه شامل همه يا قسمتی از لبنان فعلی نيز بودهمدوش مبارزه با ثروت اندوزيهای معاويه و ساير امويان ، مرام پاك تشيعرا نيز تبليغ میكرد ( 2 ) . فقهای اهل تسنن اما فقهاء اهل تسنن : لازم است مقدمهای ذكر كنم : در دوره خلفای اموی فقهاء عرب نژاد غير شيعه تقويت میشدند و در زمانخلفای عباسی فقهاء غير عرب و غير شيعه ، مخصوصا ايرانيان غير شيعه .جرجی زيدان درباره خلفای اموی میگويد : امويان تعصب زيادی نسبت به اعراب داشتند و ملل غير عرب را حقيرمیشمردند . با اين حال چون فقهای مدينه خلافت را حق اهل بيت رسالتمیدانستند و بنیاميه را غاصب میشمردند ، لذا خلفای بنیاميه قلبا ازپاورقی : ( 1 و2 ) نشريه دانشكده الهيات مشهد ، آقای واعظ زاده تحت عنوانبازديد از چند كشور اسلامی عربی ، نقل از كتاب " جبل عامل فیالتاريخ ". |