ابن عباس با همه تبحری كه در تفسير داشت میگفت : در مقابل علی همچونقطرهای در مقابل دريا هستم . جرجی زيدان مدعی است كه تا آخر قرن اول هجری تفسير قرآن زبان به زباننقل میشد و نخستين كسی كه تفسير قرآن را به صورت كتاب درآورد مجاهد بود( متوفا در 104 هجری ) سپس امثال واقدی و طبری در قرن دوم و سومتفسيرهايی نوشتند ( 1 ) . ولی البته اين نظر صحيح نيست . ابن عباس و حتی سعيدبن جيبر پيش ازمجاهد به نگارش تفسير قيام كردهاند . اين نظر جرجی زيدان تابع يك نظركلیتری است كه مدعی است مسلمين در تمام قرن اول هيچ تأليفی نداشتهاند .نظر جرجی زيدان با دلائل قطعی مردود شناخته شده است . ما در ضمن فصولآينده به بطلان نظر او اشاره خواهيم كرد . ايرانيان همانطور كه به فن قرائت قرآن اهتمام ورزيدند به فن تفسير نيزاهتمام ورزيدند . اهتمام ايرانيان به تفسير و فقه و حديث كه مستقيما با متن اسلام مربوطبوده است از هر مورد ديگر بيشتر بوده است . برای ما فعلا ممكن نيست همهمفسران ايرانی را از صدر اسلام تا عصر حاضر معرفی كنيم . اگر بنای چنينكاری باشد " مثنوی هفتاد من كاغذ شود " در هر قرنی صدها و هزارها مفسروجود داشته است و صدها تفسير نگاشته شده است . تحقيق درباره همه آنها وجدا كردن ايرانيان از غير ايرانيان يك عمر وقت میخواهد . ولی برایاينكه نمونهای از خدمات ايرانيان در تفسير ارائه داده شود كافی است كهنظری به تفاسير برجسته و مفسران مشهور و معروف ميان مسلمين بيندازيم .خواهيم ديد اكثر اين مفسران ايرانی بودهاند . ما اين افراد را از ميان كسانی انتخاب میكنيم كه يا چون از مفسران پاورقی : ( 1 ) تاريخ تمدن ، ترجمه فارسی ، جلد 3 ، صفحه . 95 |