را همشان و همطراز خدای اهورامزدا میشناسد ( 1 ) . و كسانی كه زردشت را ثنوی میدانند میگويند ثنويت بعد از زردشتاستوارتر گشت . پ ، ژ ، دومناشه میگويد : دو گانه پرستی گاتهای زردشت به دو گانه پرستی استوارتری مبدل شد كهتمام موجودات عالم را ميان خير و شر تقسيم میكرد ( 2 ) . . . كتاب ونديداد كه جزئی از اوستای فعلی است و چاپ شده است صريحا "انگرامئينو " را آفريننده نواحی بد زمين ، سرمای يخبندان زمستان ،حرارت سوزان تابستان ، مارها و افعيها . . . معرفی میكند . در دوره اسلامی زردشتيان عقائد ثنوی خويش را آزادانه اظهار میكرده و ازآن دفاع میكردهاند و با ائمه اطهار عليهم السلام و همچنين با علما ومتكلمين اسلامی صريحا در اين باره بحث و جدال میكردهاند . در كتب حديثیشيعه از قبيل توحيد صدوق ، احتجاج طبرسی ، عيون اخبار الرضا و بحارالانوار اين بحث و جدالها نقل شده است . و اين خود میرساند كه زردشتياندر دوره ساسانی ثنوی بودهاند و همان عقيده را در دوره اسلامی حفظ كرده واز آن دفاع میكردهاند . يكی از كتب معروف زردشتيان كه در دوره اسلامی ( قرن سوم هجری ) تاليفيافته كتاب " دينكرد " است ، میگويند بيش از نيمی از اين كتاب دردفاع از ثنويت در مقابل اديان كليمی و مسيحيت است ( 3 ) . كريستن سن معتقد است كه در دوره ساسانی معتقدات " زروانی " كه قبلا پاورقی : ( 1 ) تاريخ جامع اديان صفحه . 315 ( 2 ) تمدن ايران ، ترجمه دكتر بهنام ، صفحه . 188 ( 3 ) تاريخ تمدن ايرانی ، به قلم جمعی از خاورشناسان ، ترجمهء جوادمحيی ، صفحهء 269 - 270 ايضا همان كتاب ، ترجمهء دكتر عيسی بهنام ،صفحهء . 249 |