كنند و برای آيندگان نقل نمايند لهذا از صدر اسلام مسلمين علاقه شديدی بهضبط و نقل احاديث نبوی نشان میدادند ، پس از انتشار اسلام و ورود مللديگر به جهان اسلام ، صحابه رسول خدا كه شرف محضر آن حضرت را دريافتهبودند و از آن حضرت كم يا زياد سخنان و قضايايی به ياد داشتند ارج واهميت فراوان يافتند . علاقهمندان به احاديث نبوی برای استماع حديث ازصحابه و يا تابعين ( كسانی كه صحابه را درك كرده بودند ) از شهری بهشهری و از منطقهای به منطقهای میرفتند . بسا كه يك نفر برای تحقيق درصحت و سقم يك حديث و برای استماع از يك راوی معتبر دهها فرسنگ راهطی میكرد تا به محضر آن محدث راه میيافت و حديث مورد نظر خود را از اومیشنيد . جرجی زيدان میگويد : همينكه مسلمين در صدد فهم معانی قرآن برآمدند ، طبعا به درك معانیگفتههای حضرت رسول ( ص ) احتياج يافته تا با فهم معانی احاديث نبویمعانی قرآن را بهتر درك كنند . و البته احاديث نبوی از صحابه روايتمیشد ، چه كه آنان از پيغمبر اكرم آن را شنيده و حفظ كرده بودند ومسلمانان برای فهم احاديث به صحابه رجوع میكردند ، ولی چون مسلمانان بهكشور گشايی مشغول شدند ، صحابه پيغمبر كه از سران مهاجرين بودند درممالك مختلف متفرق گشتند . از آنروز هر كس كه میخواست حديث يااحاديثی از پيغمبر اكرم بداند ناچار به دنبال صحابه به ممالك مختلف ونقاط مختلف میرفت و چه بسا كه يك حديثی را فقط يكی از آن صحابه ازحضرت رسول شنيده بود و ديگران آن را نمیدانستند . پس كسی كه دنبالجمعآوری و فراگرفتن احاديث برمیآمد ناچار به مكه و مدينه و بصره و كوفهو مصر و ری و ساير شهرها میرفت ، در هر نقطهای علم و حديثی میآموخت .اين همان است كه |