زبان عبری يا سريانی يا هر دو زبان را فرا گرفت و اين تشويق و ترغيبسبب میشد كه صحابه به جستجوی علم رو آورند ، چنانكه عبدالله بن عباسبنابر مشهور به كتب تورات و انجيل آشنايی پيدا كرد و عبدالله بن عمروبن عاص نيز به تورات و به قولی نيز به زبان سريانی و قوت پيدا كردهبود . اين تاكيد و تشويق پيغمبر هم علاقه مسلمين را به علم افزود و همعلما و اهل علم را در نظر آنان بزرگ كرد ( 1 ) . اكنون وارد بحث در نقش مهم و مؤثر ايرانيان در علوم و فرهنگ اسلامیبشويم . هدف ما در اين كتاب توضيح نقش مؤثر ايرانيان در تدوين و تكوين علومو فرهنگ اسلامی است آنچه گفتيم از باب مقدمه بود و ذكر آن را ضروریمیدانستيم . تكرار كرده و بار ديگر تأكيد میكنيم كه : تمدن اسلامی از هيچ قوم بهخصوص نيست ، بلكه از آن اسلام و مسلمانان است هيچ ملتی حق ندارد آن رابه نام خود قلمداد كند ، چه عرب و چه ايرانی و چه غير اينها . هر ملتیحق دارد سهم خود را مشخص كند . قرائت و تفسير در ميان علوم اسلامی ، اولين علمی كه تكون يافت . علم قرائت و پس ازآن علم تفسير بود . علم قرائت مربوط به لفظ قرآن است كه چگونه خواندهشود ، و علم تفسير مربوط به مفاهيم و معانی كلامالله مجيد است .در علم قرائت ، اصول و قواعد وقف و وصل و مد و تشديد و ادغام و غيرهبيان میشود ، بعلاوه بعضی از كلمات قرآن كريم كه به شكلهای مختلف قرائتشده است ،پاورقی : ( 1 ) كارنامه اسلام ، صفحات 17 - . 18 |