اعمالی كه در مقابل بت و يا آتش و غيره صورت میگيرد . جنبه تقدس پيدامیكند ، زيرا به قصد تقديس آنها صورت میگيرد . آنچه فطری بشر است "تقديس " است ، انسان بالفطره میخواهد در برابر يك موجود منزه از نقصو آراسته به كمال بايستد و او را تقديس و تنزيه نمايد تقديس چون از يكحس فطری سرچشمه میگيرد و غريزه ستايش كمال مطلق است كه انسان را واداربه اين عمل مینمايد ، خواه ناخواه ، با نوعی اعتقاد به استقلال شیء موردتقديس به طور مستشعر و يا غير مستشعر توام است ، ولو به صورت خطای درتطبيق به عبارت ديگر ، عبادت و تقديس چون از يك حس غريزی سرچشمهمیگيرد ، لزومی ندارد كه انسان در مرحله شعور ظاهر واقعا معتقد بهشايستگی و مبرا بودن از نقص و استقلال ذاتی يا فعلی آن معبود باشد .آری اين است معنی تقديس ، و اين است فرق تقديس و تواضع ، و همچنينفرق تقديس و تعظيم ساده و همچنين فرق تقديس و توجه و قبله قرار دادن .آنچه زردشتيان در مورد آتش انجام میدهند تقديس است نه تواضع و نهتعظيم ساده و نه قبله قرار دادن . تقديس و تنزيه بودن يك عمل ، كافیاست برای اينكه عبادت شمرده شود ، خواه توام با اعتقاد صريح به مقامربوبيت مطلقه و يا رب النوعی باشد و يا نباشد . گذشته از اين ، برخلاف ادعای آقای دكتر معين ، زردشتيان برای آتشمقامی كمتر از رب النوع قائل نبوده و نيستند ، برای آتش روحانيت وتاثير معنوی و قدرت ماوراء الطبيعی قائل بوده و هستند قبلا نقل كرديم دراوستا " آذرايزد " ، پسر اهورامزدا خوانده شده است . كريستن سن میگويد : آتش در اين آيين مهمتر از ساير عناصر بوده است ( 1 ) . در پاورقی میگويد : عقيده هر تل در يك سلسله مقالاتی كه تحت عنوان " منابع و تحقيقاتهند و ايرانی " نوشته است اين است كه " . . . ايرانيان عنصر آتش پاورقی : ( 1 ) مزديسينا و ادب پارسی ، صفحه . 333 |