نور همه چيز است « الله نور السموات و الارض »( 1 ) در اين جهت نورحسی از قبيل آتش و آفتاب و چراغ ، با سنگ و كلوخ تفاوت نمیكند ، چنيننيست كه اگر رو به سوی آتش كنيم به سوی خدا رو آوردهايم و اگر رو بهسوی خاك كنيم رو بسوی نورالانوار نياوردهايم . ايشان میگويند : زردشتيان به وسيله نور با خدای خود راز و نياز مینمايند . من میگويم : ولی يكتاپرستی اين است كه انسان آنگاه كه رو به سوی خدامیآورد هيچ چيز را وسيله و واسطه رو آوردن قرار ندهد « و اذا سئلك عبادیعنی فانی قريب »( 2 ) در رو آوردن به سوی خدا لزومی ندارد و نبايستچيزی را وسيله و واسطه قرار داد . آری پس از آنكه آدمی به خدا رو آورد و خدا را شناخت ، در مرحله بعدیبه اولياء خدا از آن جهت كه اولياء خدا و پرستندگان خدا و فانی فیاللهاند و مراحل عبوديت را طی كردهاند رو میآورد ، در اين مرحله است كهآنها را وسيله استغفار و دعا قرار میدهد ، يعنی از آنها كه بندگان صالحخدايند و در جهان ديگر زندهاند استمداد میكند كه از خداوند بخواهند كه فیالمثل به قلب او روشنی عنايت فرمايد ، گناهانش را به لطف و كرم خودببخشايد . اين استمداد از آنجهت روا است كه طرف ، يك موجود زنده وحی مرزوقاست و مراتب قرب را با قدم عبوديت پيموده است و میتواند بهتر از مامراتب تذلل و عبوديت را انجام دهد و به همين جهت از ما مقربتر است .ما مسلمانان در زيارت رسول اكرم صلی الله عليه و آله و سلم ، چنينمیخوانيم : « اللهم انی اعتقد حرمه صاحب هذا المشهد الشريف فی غيبته كما اعتقدهافی حضرته و اعلم ان رسولك و خلفائك عليهم السلام احياء عندك » پاورقی : ( 1 ) سوره نور ، آيه . 25 ( 2 ) سوره بقره ، آيه . 186 |