است و او در ملك خود شريك ندارد « لم يتخذ صاحبه و لا ولدا و لم يكن لهشريك فی الملك و لم يكن له ولی من الذل و كبره تكبيرا ». توحيد در عبادت مربوط است به عكس العمل بنده در برابر خالق ، يعنیهمان طور كه او يگانه در ذات و در صفات و در افعال است ، انسان نيز درمقام پرستش بايد تنها او را پرستش كند و به او ملتجی شود . « و ما امروا الا ليعبدوا الله مخلصين له الدين ». آنچه در مورد زردشت محقق است اين است كه به توحيد در عبادت دعوتمیكرده است . اهورامزدا كه از نظر شخص زردشت نام خدای ناديده خالقجهان و انسان است تنها موجودی است كه شايسته پرستش است . زردشت كهرسما خود را مبعوث از جانب اهورامزدا میخوانده است مردم را از پرستشديوها كه معمول آن زمان بوده است نهی میكرده است . آقای دكتر معين انكار دارد كه آريائيان قبل از زردشت قوای مضر طبيعترا و يا ديوها را میپرستيدهاند ، مدعی است كه آريائيان در دوره طبيعیمحض فقط قوا و ارواح سودمند طبيعت را میپرستيدهاند نه قوا و يا ارواحمضره را ، میگويد : آنان ( آريائيان ) از اين ارواح مضر متنفر بودند ، آنها را لعنتمیكردند و هيچ وقت در صدد بر نمیآمدند كه رضايت خاطرشان را فراهم و بهواسطه قربانيها ، اوراد و عبادتهای مختلف غضب ايشان را مبدل به رحمتسازند و همين خود يكی از وجوه اختلاف اساسی معتقدات اقوام آريايی بااقوام ترك و مغول میباشد ، چه مطابق عقيده اينان بايد قوای مضر رابوسيله عبادت و قربانيها ارضا كرد ، بايد مرحمت و دفع مضرت آنان راخريد و با ايشان ساخت ( 1 ) . پاورقی : ( 1 ) مزديسنا و ادب پارسی صفحه . 36 |