5 - قاضی زيدالدين عمر بن سهلان ساوجی معروف به ابن سهلان . در ساوهبدنيا آمده و در نيشابور میزيسته و از كسب دست خود از راه استنساخ كتبزندگی میكرده است . به تعبير ترجمه صوان الحكمة : ( شريعت و حكمت رادر عقدی واحد نظام داد ) وی شاگرد شرفالدين ايلاقی سابقالذكر است ( 1 )و گويند شرحی بر رسالةالطير بوعلی بفارسی نوشته است ( 2 ) كتاب معروفاو ( البصائرالنصيرية ) است كه قسمت منطق آن در مصر چاپ شده و ازبهترين كتب منطق است . مطابق آنچه در تتمه صوان الحكمة آمده است همهكتابهای او جز كتاب البصائر النصيرية در يك حريق از بين رفت . ابنسهلان از كسانی است كه نام زندهای در فلسفه دارد . احيانا برخی آرائشنقل میشود ( 3 ) تاريخ وفاتش را نمیدانيم . 6 - ابوالفتوح . نجمالدين احمدبن محمدالسری ، معروف به ابن الصلاح .بعضی گفتهاند همدانی الاصل است و بعضی گفتهاند عراقی و اهل سميساط (نزديك فرات در حدود حلوان ) بوده است به بغداد مهاجرت كرده و نزدابوالحكم مغربی سابقالذكر تحصيل كرده و در سال 548 يعنی يك سال پيش ازاستاد خود درگذشته است ( 4 ) تاريخ ولادت او را نمیدانيم ، شايد همبتوان او را از طبقه نهم بشمار آورد . ابوالحكم مغربی كه سابقه استادی اورا داشت به افضليت او برخود اعتراف داشت گويند شفای بوعلی والفوزالاصغر ابن مسكويه را شرح كرده است ( 5 ) . 7 - محمدبن عبدالسلام انصاری ماردی ( ماردينی ) . در زمان خويش در پاورقی : ( 1 ) جزوه آقای احمدی نقل از متن عربی تتمه صوان الحكمة ص 127.( 2 ) تاريخ علوم عقلی در اسلام صفحه . 229 ( 3 ) اسفار ، مباحث جواهر و اعراض . ( 4 ) نامه دانشورانج 1 صفحات 251 - . 260 ( 5 ) ريحانة الادبج 8 صفحه . 68 |