صانعی ، صفحه 157 ، ضمن بحث در اينكه تدريس تاريخ در مدارس ما خشك ومرده و سطحی است و بايد زنده و اساسی و تحليلی باشد ، میگويد :مثلا مسئله اختلاف فرق شيعه و سنی اسلام به عنوان يك مطلب تاريخی به ماتعليم داده میشد و میگفتند كه ايرانيان كه طرفدار حضرت علی عليه السلامبودند به ايشان گرويدند و اختلاف اساسی بين شيعه و سنی آن است كه ماحضرت علی را خليفه اول ميدانيم ، در حالی كه سنيان ايشان را خليفه چهارممیشمارند . اين طرز تعريف و تشريح مسئله ، اختلاف بين سنی و شيعه راكاملا صوری و غير مهم جلوه میدهد ، به طوری كه خود اختلاف هم غير منطقی بهنظر میرسد . سالها بعد از ترك دبيرستان و ضمن مطالعه به اين مطلببرخورديم كه پيدايش فرقه شيعه از ابتكارات فكر ايرانی و به خاطر حفظاستقلال ملی و شعائر باستانی او بوده است . از آن جهت كه امام حسين عليهالسلام دختر آخرين پادشاه ايرانی را به زنی اختيار كرده بودند ، فرزندايشان و سپس فرزندانشان از شاهزادگان و منسوب به سلسله های با عظمتايرانی شمرده شده به اين ترتيب دوام حكومت ايرانی و شعائر و افتخاراتاو تأمين شده است ، و از آن به بعد كلمه " سيد " هم كه به اولاد ائمهاطلاق میشد در واقع جانشين كلمه شاهزاده گشته است ( 1 ) . ماهيت و اهميت اين ابتكار فكر و عاطفه ايرانی كه برای حفظ " مليت" او صورت گرفته با مطالعه بيشتری در مذهب قديم ايران ، يعنی دينزردشتی و آداب و رسوم و سنتی كه از آن دين وارد رشته شيعه دين پاورقی : ( 1 ) نويسنده در پاورقی اين رباعی را به تناسب ذكر میكند :
|