اختيار گرديد كه ما بين دو راه خطا و صواب هر يك را بخواهد انتخابنمايد ( 1 ) . البته در گاتاها كه يك سلسله مناجاتهای منظوم است مطلب به اينصراحت كه جان ناس میگويد نيست ، از بعضی آيات گاتاها همين مطلباستفاده میشود و از بعضی آيات ديگر خلاف اينها ، و به همين جهت دراينكه همه گاتاها از زردشت باشد ترديدی هست . خود آقای جان ناس بالاخرهمردد است كه واقعا زردشت اهورامزدا را خالق " انگرامئنيو " ( اهريمن) میدانسته است و يا كاشف آن . لهذا میگويد : . . . نصوص كتب زردشتی درباره حد مسؤوليت اهورامزدا در مسئله ايجادروح شرير ( اهريمن ) بسيار مبهم و غير مشخص است و معلوم نيست كه "انگرامئنيو " يعنی روان پليد هم از روز ازل با اهورامزدا متفقا به وجودآمد يا آنكه اهورامزدا بعدا او را آفريده است به عبارت ديگر : آيااهورامزدا روان ناپاك اهريمنی را خلق كرد يا آنكه " انگرامئنيو "موجودی بود پليد و مزدا او را كشف فرمود ، از اينرو هر جا كه خوبی بودبدی را در مقابل معين ساخت و هر جا كه روشنايی بود تاريكی را در برابرشپديدار نمود ( 2 ) . جوزف گئر در كتاب دينهای بزرگ مدعی است كه : پس از آنكه زردشت بهدربار گشتاسب در بلخ رفت و ميان او و دانايان دربار گشتاسب بحث وگفتگو شد از او پرسيدند : اين آفريدگار بزرگ كيست ؟ جواب داد : اهورامزدا پروردگار دانا و فرمانروای بزرگ جهان . - تو بر آنی كه او همه چيزهای جهان را آفريده است ؟ - او هر چيز را كه نيكو است آفريده است ، زيرا اهورامزدا جز نيكويیبه كاری توانا نيست . پاورقی : ( 1 ) و ( 2 ) تاريخ جامع اديان صفحهء 306 - . 308 |