كه هم از علوم يونانی ، من جمله اختر شماری ، اقتباس كرده و هم از تفسيرمتون قرآنی استفاده نموده مساوی 693 سال پيش بينی كرد ( 1 ) . اينكه برخی نوشتهاند : " تمايل و آشنائی مسلمين بافلسفه يونانی باترجمه آثار حكمای يونان و اسكندريه و تفاسير و شروح آنها و همچنين باتعليمات گروهی مانند قويری ، يوحنابن حيلان و ابويحيی المروزی ( مرورودیسريانی ) و ابو بشر متی بن يونسو ابو زكريا يحيی بن عدی آغاز شد " ( 2) صحيح نيست ، تمايل و آشنائی مسلمين و بلكه پيدايش فيلسوف صاحب نظردر ميان آنها قبل از دوره افراد نامبرده به وقوع پيوست فلسفه اسلامی باابويوسف يعقوب كندی آغاز میشود و به وسيله شاگردان او ادامه میيابد .شخصيتهای نامبرده برخی ( ابراهيم قويری ، ابراهيم مروزی ، يوحنابن حيلان، ابن كرنيب ) با شاگردان كندی هم دوره و هم طبقهاند و برخی ( ابوبشربنمتی و يحيی بن عدی ) چنانكه بعدا خواهيم گفت در طبقه سوم و چهارم محسوبمیشوند . بعدا درباره اين مطلب توضيح بيشتری خواهيم داد و مقدار تأثيرافراد نامبرده را بيان خواهيم نمود . كندی ، همچنانكه فيلسوفی عاليقدر بوده ، مسلمانی متصلب و پاك اعتقادو مدافع بوده است ، كتب زيادی در حمايت دين اسلام نوشته است ، بعضی بهاتكاء برخی قرائن او را شيعه دانستهاند ( 3 ) كندی از افرادی است كه درهر مسالهای كه ميان اصول اسلامی و اصول فلسفه ، تعارض يافته است جانباسلام را گرفته است ، چنانكه از عقيده خاص او درباره حدوث زمانی عالم وحشر اجساد پيداست . كندی از افرادی است كه هميشه كوشا بوده است كهمعارف اسلامی و اصول فلسفی را با يكديگر توفيق دهد . اين همان كاری استكه با كندی شروع پاورقی : ( 1 ) تاريخ فلسفه اسلامی صفحه . 199 ( 2 ) دكتر ذبيح الله صفا ، تاريخ علوم عقلی در اسلام صفحه 161.( 3 ) شيخ عبدالله نعمه . فلاسفه شيعه . |