كه هم از علوم يونانی ، من جمله اختر شماری ، اقتباس كرده و هم از تفسير متون قرآنی استفاده نموده مساوی 693 سال پيش بينی كرد ( 1 ) . اينكه برخی نوشتهاند : " تمايل و آشنائی مسلمين بافلسفه يونانی با ترجمه آثار حكمای يونان و اسكندريه و تفاسير و شروح آنها و همچنين با تعليمات گروهی مانند قويری ، يوحنابن حيلان و ابويحيی المروزی ( مرورودی سريانی ) و ابو بشر متی بن يونسو ابو زكريا يحيی بن عدی آغاز شد " ( 2 ) صحيح نيست ، تمايل و آشنائی مسلمين و بلكه پيدايش فيلسوف صاحب نظر در ميان آنها قبل از دوره افراد نامبرده به وقوع پيوست فلسفه اسلامی با ابويوسف يعقوب كندی آغاز میشود و به وسيله شاگردان او ادامه میيابد . شخصيتهای نامبرده برخی ( ابراهيم قويری ، ابراهيم مروزی ، يوحنابن حيلان ، ابن كرنيب ) با شاگردان كندی هم دوره و هم طبقهاند و برخی ( ابوبشربن متی و يحيی بن عدی ) چنانكه بعدا خواهيم گفت در طبقه سوم و چهارم محسوب میشوند . بعدا درباره اين مطلب توضيح بيشتری خواهيم داد و مقدار تأثير افراد نامبرده را بيان خواهيم نمود . كندی ، همچنانكه فيلسوفی عاليقدر بوده ، مسلمانی متصلب و پاك اعتقاد و مدافع بوده است ، كتب زيادی در حمايت دين اسلام نوشته است ، بعضی به اتكاء برخی قرائن او را شيعه دانستهاند ( 3 ) كندی از افرادی است كه در هر مسالهای كه ميان اصول اسلامی و اصول فلسفه ، تعارض يافته است جانب اسلام را گرفته است ، چنانكه از عقيده خاص او درباره حدوث زمانی عالم و حشر اجساد پيداست . كندی از افرادی است كه هميشه كوشا بوده است كه معارف اسلامی و اصول فلسفی را با يكديگر توفيق دهد . اين همان كاری است كه با كندی شروع پاورقی : |