زروان خدای اصيل قديم ، قربانيها كرد شايد فرزندی بيابد و او رااوهرمزد بنامد ، بعد از هزار سال قربانی دادن از مؤثرترين قربانيهای خودبه شك افتاد ، عاقبت دو پسر در بطن او موجود شد ، يكی اوهرمزد كهقربانيها به نام او كرده بود ديگر اهريمن كه زاده شك و ترديد او بود .زروان وعده پادشاهی عالم را به كسی داد كه اول به حضور او بيايد ، پساهريمن پيكر پدر خويش را بشكافت و در مقابل او ظاهر شد . زروان پرسيد :كيستی ؟ اهريمن در پاسخ گفت " منم پسر تو " زروان گفت : پسر من معطرو نورانی است و تو متعفن و ظلمانی هستی ، در اين اثنا اوهرمزد با پيكریمعطر و نورانی پديدار شد ، زروان او را به فرزندی شناخت و به او گفت تاامروز من از برای تو قربانی كردهام ، از اين پس تو بايد برای من قربانیكنی ( 1 ) . كتاب " ونديداد " كه يك جزء از پنج جزء اوستای ساسانی است و اكنوندر دست است ، مشتمل است بر احكام و آداب زردشتی آن دوره . قسمتی ازاين كتاب مشتمل است بر افسون و دعا برای در بند كردن ديوها . معنی كلمهو نديداد " ضد ديو " است ، خود اين لغت نماينده طرز تفكر خاص آندوره است . محتويات اين كتاب عقائد و آراء آن دوره را میرساند . درفصل سوم كتاب " ايران در زمان ساسانيان " تاليف محقق ايران شناسكريستن سن ، شرح مبسوطی در زمينه عقائد و آداب زردشتی در اين دوره دادهشده است . از تشريفات خاص آتش پرستی ، غذا و مشروب برای مردگان بربامها ، راندن حيوانات وحشی و پرانيدن مرغان در ميان شعله آتش در جشنسده ، نوشيدن شراب و تفريح نمودن در گرد آتش پاورقی : ( 1 ) ايران در زمان ساسانيان ، صفحه . 173 ايضا تاريخ ايران باستان ،تاليف مرحوم مشيرالدوله ، چاپ جيبی ، جلد ششم ، صفحه 1524 با اختلافاندكی در جزئيات . |