زردشتيان هيچگاه آتش پرست نبوده و نيستند . در آن مقاله مینويسد :ما با آوردن آياتی از كتابهای آسمانی ثابت خواهيم كرد كه خداوندتبارك و تعالی خود نورالانوار و منبع فروغهای گوناگون است و زردشتيان بارو آوردن به سوی آتش و نور در حين ستايش ، در حقيقت به وسيله نور باخدای خود راز و نياز مینمايند و از او استمداد میجويند و اين موضوع يعنیرو آوردن بسوی نور هنگام پرستش اهورامزدا به هيچ وجه به يكتاپرستی آنهاخللی وارد نمیسازد ، كما اينكه پيروان ساير مذاهب نيز در حين خواندننماز رو بسوی قبله میكنند و كسی آنها را بدين سبب خاك پرست يا خاجپرست نمیخواند و نمیداند ( 1 ) . آقای موبد اردشير آذر گشسب ، سپس ضمن اينكه از آتش به عنوان عنصرمقدس يا عنصر شريف ياد میكند به ذكر فوائد آتش كه بر همه روشن استمیپردازد و آنگاه میگويد : در هر حال همه اين پيشرفتها برای انسان اوليه تنها با كمك آتش سرخ وسوزان ميسر گرديده بود ، و در اين صورت او حق داشت كه برای آن ارزش واحترامی زياد قائل شود و آن را يك پيك آسمانی بداند كه برای كمك او ازآسمانها به زمين فرود آمده است و برای آن معابد بسازد و يا آن را دراجاق خانه خود پيوسته مشتعل نگه دارد و مانع از بين رفتن و خاموشی آنگردد . در جواب آقای موبد اردشير آذر گشسب عرض میكنيم كه آری خداوند متعالنورالانوار است ، اما نه به اين معنی كه ما اشياء را به دو قسم تقسيمكنيم نورها و ظلمتها و خداوند را تنها نور آن نورها بدانيم نه نور ظلمتها، خداوند نورالانوار است به معنی اينكه هستی مساوی نور است و ظلمتمساوی عدم پس خداوند پاورقی : ( 1 ) سال هشتم ، شماره 2 ، صفحه 29 ارديبهشت . 48 |