و سامانيان كه همه از نژاد ايرانی خالص بودهاند در راه پيشبرد زبانفارسی كوشش نمی كردند و حال آنكه غزنويان كه از نژاد غير ايرانی بودندوسيله احياء زبان فارسی گشتند . مستر فرای در صفحه 403 كتاب ميراث باستانی ايران میگويد : میدانيم كه طاهريان هوا خواه به كاربردن زبان عربی در دربارشان درنشاپور بودند و بازپسين ايشان به داشتن شيوه عربی دلپسندی نام آور گشتهبود . قبلا سخن همين مستشرق را درباره رو آوردن ديلميان به زبان عربی نقلكرديم . سامانيان چنانكه گفته اند از نسل بهرام چوبين سپهسالار معروف دورهساسانی بوده اند . اين سلسله از سلاطين ، از مسلمانترين و هم دادگسترترينسلاطين ايران بشمار میروند ، نسبت به اسلام و شعاير اسلامی نهايت علاقهمندی را داشته اند . در مقدمه پر مغز كتاب " احاديث مثنوی " ضمن تشريح نفوذ تدريجیاحاديث نبوی در همه شؤون علمی و ادبی جهان اسلام ، به نقل از " و انسابسمعانی " میگويد : و بسياری از امرا و وزراء كه مشوق شعرا و حامی كتاب و نويسندگان بودندخود از رواش حديث به شمار میرفتند ، چنانكه از امرا و شهرياران سامانیامير احمد بن اسد بن سامان ( متوفی 250 ) و فرزندان وی ابو ابراهيماسماعيل بن احمد ( متوفی در ماه صفر 295 ) و ابوالحسن نصر بن احمد (متوفی در جمادی الاخر 279 ) و ابو يعقوب اسحق بن احمد ( متوفی 21 صفر 301) در طبقات رواش ذكر شده اند و ابوالفضل محمد بن عبيدالله بلعمی وزيرمشهور سامانيان ( متوفی دهم صفر 319 ) روايت حديث میكرده است و اميرابراهيم بن ابی عمران سيمجور و پسر او ابوالحسن ناصرالدوله محمد بنابراهيم از اكابر امرای سامانی |