محمدی سايه بر دياری افكند كه بوی اسلام مشام ايشان را معطر نگردانيده بودو آواز تكبير اذان سمع ايشان را ذوق نداده و جز پای ناپاك " عبده اللاتوالعزی " خاك ايشان را نسوده و اكنون چندان مؤمن موحد روی بدان جانبنهاده است و تا اقصای ديار مشرق رسيده و ساكن و متوطن گشته كه از حد وحصر و احصاء متجاوز نموده است . بعضی آن است كه به وقت استخلاص ماوراءالنهر و خراسان به اسم پيشهوریو جانور داری جماعتی به " حشر " ( 1 ) را بدان حدود رانده و طايفهبسيار آنند كه از منتهای مغرب و عراقين و شام و غير آن از بلاد اسلام برسبيل تجارت و سياحت طوفی كردهاند و به هر طرف و شهری رسيده و شهرتیيافته و در مقابل بيوت اصنام ، صوامع اسلام ساخته و مدارس افراخته وعلما به علم و افادت و مكتسبان علوم به استفادت اشتغال نموده گويیاشارت از حديث : " « اطلبوا العلم و لو بالصين » " به ابنای اين زماناست ( 2 ) . عطاملك جوينی ، اينكه پس از ششصد سال از هجرت نبوی ، مبلغان مسلمانايرانی و غيرايرانی به چين میروند و مردم آن سامان را بدين اسلام میخوانند، يكی از معجزات خاتم الانبياء صلی الله عليه وآله میداند . سربازی و فداكاری سربازی ايرانيان در راه اسلام ، اعم از آنچه به نتيجه مثبتی رسيده است، يا علیرغم تلاشها و مجاهدات خالصانه اين قوم ، نتيجه درخشانی از آن بهبارپاورقی : ( 1 ) ناشر محترم كتاب درباره اين كلمه در پاورقی توضيح میدهند : "حشر ، به زبان مغولی به معنی افرادی بود كه در جنگها از ميان صنعتگران ياكارگران ملل مغلوبه انتخاب نموده و در بلاد مفتوحه به كار وامی داشتند ". ( 2 ) هزاره شيخ طوسی ، جلد 1 ، صفحه . 179 |