شهيد فخ ، حسين بن حسن بود . دستش را به مجازات بريدند و از اينرو به" اقطع " معروف شد . فراء در سال 207 يا 208 هجری درگذشت . از اين طبقه كه بگذريم میرسيم به طبقهای كه در تفسير كتاب تأليفكردهاند . همچنانكه قبلا اشاره شد ، كتب تفسيری كه در شيعه و سنی نوشتهشده است از حد احصاء خارج است ، تنها به ذكر معروفترين تفاسيری كه هماكنون در ميانه شيعه و سنی رايج است اكتفاء مینمائيم . بحث خود را ازتفاسير شيعه آغاز میكنيم . مفسرين شيعه تقسيم میشوند به مفسرين عصر ائمه و مفسرين عصر غيبت .بسياری از اصحاب ائمه كه بعضی از آنها ايرانی هستند تفسير نوشتهاند . ازقبيل ابوحمزه ثمالی ، ابوبصير اسدی ، يونس بن عبدالرحمن ، حسين بن سعيداهوازی ، علی بن مهزيار اهوازی ، محمدبن خالد برقی قمی ، فضل بن شاذاننيشابوری . مفسرين عصر غيبت فراوانند . ما در اينجا به عنوان نمونه تنها به ذكرنام كتب تفسير معروف ميان شيعه میپردازيم از همين نمونه معلوم میشودبيشتر تفاسير شيعی را شيعيان ايرانی تأليف كردهاند . 1 - تفسير علی بن ابراهيم قمی ، اين تفسير از معروفترين تفاسير شيعهاست . اكنون موجود است و چاپ شده است . پدر علی بن ابراهيم از كوفهبه قم منتقل شد . بعيد نيست كه علی بن ابراهيم يك ايرانی عرب نژادباشد . وی از مشايخ شيخ كلينی است و تا سال سيصد و هفت در قيد حياتبوده است . 2 - تفسير عياشی مؤلف اين تفسير محمد بن مسعود سمرقندی است . اولمذهب اهل تسنن داشت و بعد به تشيع گراييد . معاصر شيخ كلينی است . ازپدرش سيصد هزار دينار به او ارث رسيد همه را صرف نسخ و مقابله واستنساخ و جمع كتاب كرد خانها ش به شكل يك مدرسه درآمده بود : هر كسبه يك كار علمی |