آلات و ادوات فراوان و تشريفات بسيار معمول است ، اين تشريفات درمورد آتشكدهها نيز مجری است : آتشگاه را در محلی قرار میدهند كه اطرافآن حتما باز باشد . در هر آتشكده كانون ويژهای برای برافروختن آتش هستكه جز " آتربان " ( موبد نگهبان آتش ) احدی حق ورود بدان ندارد ،آتربانان كه به سوی آتش میروند " پنام " ( دهن بند ) بر روی میبندندتا از دم ايشان آتش مقدس آلوده نگردد . در سمت راست مقر آتش ، اطاقیاست وسيع و چهار گوشه كه به قسمتهای متعدد و مساوی تقسيم شده ، و هر يكرا برای وظيفهای معين اختصاص دادهاند . اين اطاق را " يزشن گاه " (محل انجام تشريفات عبادت ) مینامند . . . در شريعت زردشت اين قاعدهمقرر بود كه آفتاب بر آتش نتابد ( 1 ) . و بنابراين سبك جديدی درساختمان آتشكده معمول شد : اطاقی معمولا تاريك در وسط میساختند كه مكانافروختن آتش در آتشدان بود . . . به نسبت درجاتی كه در قاعده دودمانیايرانيان قديم موجود بود ، آتشهای مختلفی وجود داشت ، از قبيل " آتشخانه " و " آتش قبيله " يا " قريه " ( آذران ) و " آتش بلوك "يا ايالت . محافظ آتش خانه " مانبذ " نام داشت ، و برای نگهبانیآتش دو تن روحانی ، و برای حراست آتش و رهران ( آتش بلوك ) هيئتی ازروحانيان تحت رياست يك موبد مامور بودند . . . يكی از نسكهای اوستایساسانی موسوم است به " سوزگر " و در آن تفصيلی در باب پرستش آتشمخلوط به چند قصه مسطور است : آتشكده پر از بوی كندر و ديگر مواد معطربود ، يك تن روحانی برای اينكه از نفس پاورقی : ( 1 ) عجيب است كه زردشتيان و طرفداران آنها تقديس آتش را میخواهندتحت عنوان اينكه آتش از جنس نور است و نور مقدس است زيرا خداوندنورالانوار است ، توجيه كنند از طرف ديگر تابش آفتاب را بر آتش مقدسسبب آلودگی آن ميدانند ! |