اصلاح زردشت تمام و كمال است ، وی طريقه جديدی برای تشكيلات اجتماعینياورده ولی جنبه اقتصادی اصلاح او بسيار قوی است در حال حاضر عموماعقيده دارند كه اصلاحات زردشت موقعی صورت گرفته كه عدهای از اقوامآريايی از حالت صحرا گردی به حالت شهرنشينی و ده نشينی در میآمدند وچريدن گلهها در روی مراتع نامعلوم را به چريدن در روی زمينهای مخصوص بههر قوم و قبيله مبدل نموده بودند ، به همين دليل برای گاو نر و ماده يكنوع احترام مخصوص ، احترام مذهبی ، قائل شده بودند ، مثلا كود حيوانی درتشكيلات جديد شهرنشينی و ده نشينی اهميت خاص پيدا كرده و حتی ادرار گاوبه درجه مواد پاك و پاك كننده ارتقاء يافته است ( 1 ) . ايضا دومزيل میگويد : زردشت در ششصد يا هزار سال قبل از ميلاد مسيح قربانی كردن حيوان وخوردن شراب سكر آور " سومه " را كه نزد هند و ايرانيان بی اندازهاهميت داشت و در مذهب قديم هنديها نيز معمول بود حذف كرد . برایزرتشت عبادت ، انديشه نيك و گفتار نيك و پندار نيك بوده و اين كوششداخلی و خارجی انسان است كه او را پيروزمندانه در پيكار ابدی ميان خير وشر شركت میدهد ، بقيه خرافات و گناه است . زرتشت میگويد : مشروب سكرآور و كثيف چطور ممكن است به نيكی مدد كند ، آيا بهتر نيست كه گاودهقان شهرنشين به جای قربانی برای خداوندی كه جسم ندارد و محتاج به غذانيست به كارهای مفيد مزارع گماشته شود . شراب " سوم " يا " هوم " كه زردشت به شدت او را محكوم كرده استعبارت پاورقی : ( 1 ) صفحه 86 - . 87 |