اصلاح زردشت تمام و كمال است ، وی طريقه جديدی برای تشكيلات اجتماعی نياورده ولی جنبه اقتصادی اصلاح او بسيار قوی است در حال حاضر عموما عقيده دارند كه اصلاحات زردشت موقعی صورت گرفته كه عدهای از اقوام آريايی از حالت صحرا گردی به حالت شهرنشينی و ده نشينی در میآمدند و چريدن گلهها در روی مراتع نامعلوم را به چريدن در روی زمينهای مخصوص به هر قوم و قبيله مبدل نموده بودند ، به همين دليل برای گاو نر و ماده يك نوع احترام مخصوص ، احترام مذهبی ، قائل شده بودند ، مثلا كود حيوانی در تشكيلات جديد شهرنشينی و ده نشينی اهميت خاص پيدا كرده و حتی ادرار گاو به درجه مواد پاك و پاك كننده ارتقاء يافته است ( 1 ) . ايضا دومزيل میگويد : زردشت در ششصد يا هزار سال قبل از ميلاد مسيح قربانی كردن حيوان و خوردن شراب سكر آور " سومه " را كه نزد هند و ايرانيان بی اندازه اهميت داشت و در مذهب قديم هنديها نيز معمول بود حذف كرد . برای زرتشت عبادت ، انديشه نيك و گفتار نيك و پندار نيك بوده و اين كوشش داخلی و خارجی انسان است كه او را پيروزمندانه در پيكار ابدی ميان خير و شر شركت میدهد ، بقيه خرافات و گناه است . زرتشت میگويد : مشروب سكر آور و كثيف چطور ممكن است به نيكی مدد كند ، آيا بهتر نيست كه گاو دهقان شهرنشين به جای قربانی برای خداوندی كه جسم ندارد و محتاج به غذا نيست به كارهای مفيد مزارع گماشته شود . شراب " سوم " يا " هوم " كه زردشت به شدت او را محكوم كرده است عبارت پاورقی : |