كار ، مورد ملامت و دشنام قرار ميدادند و آنها را بدين سبب زنازادهمیخواندند ، اما ائمه اطهار مسلمانان را از اين بدگويی منع میكردند تحتاين عنوان كه اين عمل در قانون آنها مجاز است و هر قومی نكاحی دارند واگر مطابق شريعت خود ازدواج كنند فرزندانشان زنازاده محسوب نمیشوند ( 1) . و هم در روايات باب حدود آمده است كه در حضور امام صادق عليه السلامشخصی از شخص ديگر پرسيد كه با آن مردی كه از او طلبكار بودی چه كردی ؟آن مرد گفت او يك ولدالزنائی است . امام سخت بر آشفت كه اين چه سخنیبود ؟ آن شخص گفت قربانت گردم او مجوسی است و مادرش دختر پدرش استو لهذا هم مادرش است و هم خواهرش پس قطعا ولدالزناست . امام فرمود :مگر نه اين است كه در دين آنها اين عمل جايز است و او به دين خود عملكرده است ؟ پس تو حق نداری او را ولدالزنا بخوانی ( 2 ) . صدوق در توحيد ، روايتی نقل میكند و همان روايت در وسائل الشيعهابواب النكاح آمده است كه روزی از روزها علی عليه السلام از مردم تقاضامیكرد تا زنده است فرصت را مغتنم شمرده مشكلات خويش را بپرسند و اينجمله را تكرار میكرد : " « سلونی قبل ان تفقدونی » " يكی از سؤالكنندگان اشعث بن قيس كندی بود ، اين مرد نسبت به ايرانيان نظر خوشینداشت و ما مجادله او را با علی عليه السلام درباره ايرانيان در صفحاتپيش نقل كرديم اين مرد از علی سؤال كرد : چرا با مجوس مانند اهل كتابمعامله میكنيد و از آنها جزيه میگيريد و حال آنكه آنها كتاب آسمانیندارند . علی عليه السلام فرمود آنها كتابی داشتهاند ، خداوند پيامبری در ميانآنها مبعوث فرمود و در شريعت آن پيامبر ازدواج با محارم جايز نبود ،يكی از پادشاهان پاورقی : ( 1 ) وسائل الشيعه ، چاپ اميربهادر ، جلد 3 ، ابواب مواريث ، صفحه . 368 ( 2 ) وسائل الشيعه ، چاپ اميربهادر ، ابواب الحدود ، صفحه 439. |