نويسندگان به نام جهان اسلام است و كتابهای نفيسی دارد بنامهای :المقابسات ، الامتاع والموانستة ، الصديق والصداقة . ابوحيان در كتابهایخود فراوان از استادش ياد كرده و افاضات او را بازگو كرده است .ابنالنديم و ابن القفطی و ابن ابی اصيبعه همه از ابوسليمان ياد كردهاند، ولی بطور مختصر ، و البته ابن القفطی مفصلتر بحث كرده است . جامعترينبحث درباره ابوسليمان همان است كه مرحوم محمد قزوينی در جلد دوم بيستمقاله ( صفحات 128 - 166 ) انجام داده است . خانه ابوسليمان ميعادگاه حكماء و فضلاء عصر بوده و خود رئيس قوم بشمارمیآمده است . در محفل ابوسليمان كه در حقيقت يك انجمن فلسفی بوده استهمواره مسائل علمی و فلسفی مطرح میشده و حكما از يكديگر استفادهمیكردهاند و به تعبير ابوحيان ( مقابسه ) مینمودهاند . ابوحيان آنها رادر 106 مجلس جمع كرده و نام آنها را ( مقابسات ) گذاشته است .تاريخ ولادت و وفات ابوسليمان دقيقا معلوم نيست ، قدر مسلم اينست كهدر نيمه دوم قرن چهارم شخصيت ممتازی داشته است . مرحوم قزوينی حدس میزند كه ولادت ابوسليمان در حدود سال 307 و وفاتشدر حدود سال 380 باشد و احتمالا تا حدود 390 زنده بوده است . حكما و فضلائی كه در محفل ابوسليمان شركت میكردهاند ، غالبا شاگرد يحيیبن عدی و هم شاگردان خود ابوسليمان بودهاند از قبيل : ابومحمد عروضی ،ابوبكر قومسی ، عيسی بن زرعة : 2 - ابوالحسن عامری نيشابوری ، از اين شخص نيز اطلاع زيادی در دستنيست . ابنالنديم و ابن القفطی و ابن ابی اصيبعه از او ذكری به مياننياوردهاند . ياقوت در معجم الادباء از او ياد كرده است . در سه حكيم مسلمان مینويسد : عامری دو كتاب دارد : يكی در اخلاق به نام |