ديگر ائمه اطهار هم نژادشان به آنها میرسد و شيعيان و پيروان آنها هم همهايرانی هستند و برای آنها مقام آسمانی قائلند ، پس با اين صغرا و كبرایصد در صد صحيح منطقی ! اعتقاد به امامت ائمه اطهار مولود همان اعتقادقديمی ايرانی است . ما ضمن بيان مختصری ، پوچی اين ادعا را روشن میكنيم ، مقدمه بايدبگوييم كه در اينجا دو مطلب است و بايد از يكديگر تفكيك شود يكی اينكهطبيعی است كه هر ملتی كه دارای يك سلسله عقايد و افكار مذهبی يا غيرمذهبی هست و سپس تغيير عقيده میدهد ، خواه ناخواه ، قسمتی از عقايدپيشين در زوايای ضميرش باقی میماند و ناخود آگاهانه آنها را در عقايدجديد خويش وارد میكند ممكن است نسبت به عقيده جديد خويش نهايت خلوصنيت را داشته باشد و هيچ گونه تعصب و تعمدی برای حفظ معتقدات پيشينخود نداشته باشد ولی از آنجا كه لوح ضميرش بكلی از افكار و عقايد پيشينپاك نشده است كم و بيش آنها را با خود وارد عقيده و مسلك و مذهبجديد مینمايد . اين مطلب جای ترديد نيست ، مللی كه مسلمان شدند برخی بت پرست بودندو عقايد وثنی داشتند . بعضی ديگر مسيحی يا يهودی يا مجوسی بودند ، زمينههای فكری پيشين آنها احيانا ممكن است در افكار و عقايد اسلامی ايشان اثرگذاشته باشد . مسلما ايرانيان نيز ناخود آگاه برخی عقايد خويش را با صبغه اسلامی حفظكردند متأسفانه پارهای خرافات هم اكنون در ميان برخی ايرانيان وجود دارداز قبيل پريدن از روی آتش در چهارشنبه آخر سال و سوگند خوردن به سوی (نور ) چراغ كه از بقايای ما قبل اسلام است . و اين وظيفه اسلامی است كه با مقياسهای اصولی اسلام عقايد پاك و خالصاسلامی را از كدورت انديشه های جاهلی هميشه دور نگاه دارند . مسئله ولايت و امامت را اگر بخواهيم از اين جهت مورد مطالعه قراردهيم بايد به قرآن كريم و سنت قطعی رسول اكرم مراجعه كنيم تا معلوم شودآيا قبل از |