آنها حكمفرما بوده است . چنانكه میدانيم در احاديث نبوی به اين نكته توجه داده شده است كه علمو حكمت را هر كجا و در دست هر كس پيدا كرديد آن را فرا گيريد . رسولاكرم فرمود : " « كلمة الحكمة ضالة المؤمن فحيث وجدها فهو احق بها » "( 1 ) . همانا دانش راستين گمشده مؤمن است هر جا آن را بيابد خودش بهآن سزاوارتر است . در نهجالبلاغه است : " « الحكمة ضالة المؤمن ، فخذ الحكمة و لو من اهل النفاق » " ( 2 ) .دانش راستين گمشده مؤمن است پس آنرا فراگير و بياموز ولو از مردممنافق . و هم از كلمات آن حضرت است : " « خذوا الحكمة و لو منالمشركين » " ( 3 ) حكمت را بياموزيد ولو از مشركان . در روايات اسلامی، ائمه اطهار از حضرت مسيح نقل كردهاند كه : " « خذوا الحق من اهل الباطل و لا تأخذوا الباطل من اهل الحق و كونوانقاد الكلام » " ( 4 ) . يعنی حق را ( هر چند ) از اهل باطل فرا گيريد و اما باطل را ( هرچند )از اهل حق فرا نگيريد ، سخن سنج و حقيقت شناس باشيد . اين روايتها زمينه وسعت ديد و بلند نظری و تعصب نداشتن مسلمين را درفرا گرفتن علوم و معارف از غير مسلمانان فراهم كرد و به اصطلاح در مسلمين" روح تساهل " و " تسامح " و عدم تعصب در مقام فراگيری و علم آموزیبه وجود آورد . پاورقی : ( 1 ) بحارالانوار ، چاپ آخوندی ، جلد دوم ، صفحه . 99 ( 2 ) نهجالبلاغه حكمت . 80 ( 3 ) بحارج 2 صفحه . 97 ( 4 ) ايضا بحارج 4 صفحه . 96 |