آقای دكتر معين مینويسد : طبق مندرجات اوستا " فره " ، را به صورت مرغ و ارغن ( عقاب شاهين) تصور میكردند . . . جمشيد پس از آنكه به سخن دروغ و ناروا پرداخت فر( پادشاهی ) از او آشكارا به پيكر مرغی به در رفت . . . در كار نامهاردشير بابكان " فر " به صورت " بره " معرفی شده است ( 1 ) .آقای دكتر معين سپس داستان گريز اردشير و كنيزك و تعقيب اردوان آندو را نقل میكند : اردوان از هر كس سراغ آنها را میگيرد جواب میدهند آنها را در فلاننقطه ديديم كه به سرعت میرفتند و يك " بره " نيز ، پشت سر آنها درحركت بود . اردوان از موضوع " بره " در شگفت میشود و از دستور (روحانی زردشتی ) میپرسد ، او جواب میدهد كه آن " فره خدائی " (پادشاهی ) است كه هنوز بهش نرسيده بيايد كه بويسوباريم ( بتازيم ؟بشتابيم ؟ ) شايد كه پيش كه آن فره بهش رسد شاييم گرفتن ( 2 ) .در دوره ساسانيان ، آتش دختر خدا شناخته میشود ( 3 ) اهورامزدا كه دربرخی از تعليمات زردشت مافوق همه موجودات است ، هم آفريننده خردمقدس ( سپنت مئنيو ) و هم آفريننده روح پليد ( انگره مئنيو اهريمن )است در عرض اهريمن قرار میگيرد و از طرفی طبقهای پيدا میشوند كه بااستناد به برخی تعبيرات اوستا خود اورمزدا و همچنين اهرمن را مخلوقموجودی ديگر به نام " زروان " ( دهر ، زمان لايتناهی ) میدانند و چنينافسانه میسازند كه : پاورقی : ( 1 - 2 ) مزديسنا و ادب پارسی ، صفحه 420 - . 421 ( 3 ) ايران در زمان ساسانيان ، صفحه . 168 |