شخص پيغمبر اكرم در مدينه بوجود آمد كه حيرت آور است . اين عرب جاهلی به دينی رو آورد كه پيامبر آن دين " فديه " برخیاسيران را كه خواندن و نوشتن ميدانستند " تعليم " اطفال مسلمين قرارداد . پيامبر آن دين برخی اصحاب خود را به تعليم زبانهای غير عربی ازقبيل سريانی و عبری و فارسی تشويق كرد خود ، گروهی در حدود بيست نفر "دبير " داشت و هر يك يا چند نفر را مسؤول دفتر و كاری قرار داد ( 1 )اين عرب جاهلی به دينی رو آورد كه كتاب آسمانيش به قلم و نوشتن سوگندياد كرده است ( 2 ) و وحی آسمانيش با " قرائت " و " تعليم " آغازگشته است ( 3 ) آيا روش پيغمبر و تجليل قرآن از خواندن و نوشتن ودانستن در عرب جاهلی كه مجذوب قرآن و پيغمبر بود تاثيری در ايجاد حسخوش بينی نسبت به كتاب و كتابت و علم و فرهنگ نداشته است ؟ !اما داستان تحقير قريش و ساير عربان آموزگاری و معلمی را ميگويند :قريش و عرب تعليم اطفال را خوار ميشمردند و كار معلمی را پستميشمردند بلكه اساسا سواد داشتن را ننگ ميدانستند . اولا در خود آن بيان تصريح شده كه كار معلمی به علت كمی در آمد خوارشمرده شده است ، يعنی همان چيزی كه امروز در ايران خودمان شاهد آن هستيم. آموزگاران و دبيران و روحانيان جزء طبقات كم درآمد جامعهاند و احيانابعضی افراد به همين جهت تغيير شغل و مسؤليت ميدهند . اگر يك آموزگار يا دبير يا روحانی جوان به خواستگاری دختری برود و آندختر ، خواستگاری هم از كسبه ، و يا طبقه مقاطعه كار و بساز و بفروش ، پاورقی : ( 1 ) رجوع به رساله " پيامبر امی " نوشته مرتضی مطهری . ( 2 ) ن و القلم و ما يسطرون »( سوره قلم ) . ( 3 ) اقرا باسم ربك الذی خلق 0 خلق الانسان من علق 0 اقرا و ربكالاكرم 0 الذی علم بالقلم 0 علم الانسان ما لم يعلم » ( سوره علق ) . |