در كتاب " اسلام ، صراط مستقيم " ، مقاله فرهنگ اسلامی در چين " ( 1) از آغاز نفوذ اسلام در چين و توسعه آن و دوره ضعف آن بحث میكند . نقشايرانيان در تبليغ و ترويج اسلام در چين از محتوای اين مقاله كاملا مشهودمیگردد . راجع به آغاز ورود اسلام در چين تاريخچهای از منابع چينی نقل میكند كهمنحصر به منابع چينی است و در منابع اسلامی از آن ياد نشده است . میگويد: تاريخ كهن دودمان " تانگ " اشاره میكند كه به سال دوم سلطنت "يونگ وی " در حدود سال 31 هجری فرستادهای از عربستان به دربار خاقانآمد و هدايايی با خود آورد اين فرستاده گفت كه دولت ايشان سی و يك سالقبل تاسيس يافته است . . . خاقان پس از كسب اطلاعاتی چند از دين مقدساسلام ، آن را با تعاليم كنفوسيون موافق میبيند و اسلام را تأييد و تصديقمیكند ولی مقرراتی مانند پنج مرتبه نماز يوميه و يك ماه روزه به طبع ویگران میآيد و بدان نمیگرود ولی به سعد ( 1 ) و همراهان وی اجازه تبليغدين اسلام را در چين میدهد و موافقت خود را با تأسيس اولين مسجد در شهرچانگان اعلام میدارد و پاورقی : ( 1 ) اين مقاله به قلم آقای داود سیتينگ نگارش يافته است . آقایداود سیتينگ آن چنانكه در مقدمه كتاب اسلام ، صراط مستقيم ، معرفی شدهاست : " عضو كنسولگری جمهوری چين در بيروت " میباشد . قبل از عزيمتبه تيوان پيشوای جامعه مسلمين چين بود . تحصيلات خود را در دانشگاه الازهربه پايان رسانيد و عهدهدار پستهای سياسی مهمی از جانب دولت چين بود واز سخنوران نامی مسلمانان چين محسوب میشود " . ( 2 ) در اين تاريخچه تصريح شده كه اين سعد ، سعد وقاص صحابی و سردارمعروف است ، ولی اين نقل با تواريح موجود اسلامی كه وفات و قبر سعدوقاص را در مدينه نشان میدهد منطبق نمیگردد . ممكن است اگر تاريخچهبالاصحيح و معتبر باشد اين شخص شخص ديگری به نام سعد بوده است . |