انسانها را به حسب اصل آفرينش متفاوت فرض كرده نيز مورد انكار وانتقاد قرار داد . آئين و مسلك بودا بيش از آنكه به يك دين شباهت داشته باشد به يكفلسفه شبيه است ، ولی پيروان او تدريجا آيين او را به صورت يك آيينمذهبی در آوردند و خود او را كه منكر عبادت و پرستش خدايان بود تا حديك معبود بالا بردند ، معابد ساختند و مجسمه بودا را در معابد بر پاكردند و گفتههای او را پس از خودش گرد آورده نام " سه سبد دانش " بهآن دادند . بودا در زمان خودش پيروان زياد پيدا كرد ، دو ايالت از ايالات هند كهيكی از آنها مقر پادشاهی پدر وی بود به او گرويدند و تدريجا توسعه يافت. در دورانهای بعد يكی از سلاطين معروف و مقتدر هند به نام " آشوكا "در قرن چهارم قبل از ميلاد به دين بودا گرويد و تعاليم او را احيا كرد وصومعههای بسيار به امر او بنا كردند . دين بودا در سراسر هند شهرت و عظمت و پيروان فراوان پيدا كرد ، ولیتدريجا بخصوص پس از نفوذ اسلام در هند اين دين از مولد و وطن خود رختبربست ، و در عوض در كشورهای مجاور نفوذ يافت . در حال حاضر دينبودائی يكی از اديان بزرگ عالم است و پيروان بودا را اكنون مردم سيلان وبرمه و سيام و ويتنام و جزائر فرمز و ژاپن و كره و چين و تبت و مغولستانتشكيل میدهند . دين بودا از هند به ايران نفوذ كرد . كريستن سن میگويد : در دوره تسلط يونانيان ( پس از حمله اسكندر ) ديانت بودايی در ولاياتشرق ايران نفوذ يافت و پادشاه هند موسوم به آسوكا كه در حدود 260 سالقبل از ميلاد دين بودايی گرفته بود ، دعاتی به ايالت گنداره ( دره كابل )و باختر گسيل داشت . . . . بودائيان در قرون نخستين ميلادی در ولايت گنداره ، و يهارها يعنیصومعههای بسيار ساختند و امروز در ويرانههای آن معابد |