« مما يأكل الناس و الانعام ». . . ( 11 ) پس حال كه اين زندگانی اجتماعی دنيا برای شما آميخته و معجونی است ازتكامل و تجاوز ، برای آنكه ظلم و تجاوز فرصت رشد و توسعه نيابد ، راهچاره و داوری درد شما اين است كه با ايمان كامل به وحدت و حكومت حق باگذشت و جانبازی ، پيوسته و مادام العمر عليه حاكميت مال و خود پرستيهادر حال قيام و حربه بر دوش باشيد . « يا ايها الذين آمنوا هل ادلكم علی تجارش تنجيكم من عذاب اليم 0تؤمنون بالله و رسوله و تجاهدون فی سبيل الله باموالكم و انفسكم ، ذلكمخير لكم ان كنتم تعملون »( 12 ) . و بدين ترتيب بنای مليت شما و عامل سازنده وجدان مشترك در شما ،ايمان به خدا ( داعيه ) و جهاد شما ( درد مشتركی كه اثر عملی يافته و بهمرحله قيام و فدای نفس رسيده است ) خواهد بود . « و الذين آمنوا من بعد و هاجروا و جاهدوا معكم فاولئك منكم »(13) .شما به سرگذشت امتها و ملتهای گذشته و حال مراجعه كنيد ، آنها هر چهبودند و شدند حاصل كار و مكتسبات فردی و اجتماعی آنان بوده و شما نيز ایمسلمانان مشمول همين قانون هستيد . « تلك امة قد خلت لها ما كسبت و لكم ما كسبتم »( 14 ) . و بالاخره سرنوشت شما انسانها در گرو تلاش و كوششی است كه برای تعالیبه سوی پروردگارتان كه مظهر اعلای حق و عدالت و خلاق نيكيها و زيباييهاست، میكنيد و مسلما پس از تلاش است كه به ديدار او نائل میشويد .« يا ايها الانسان انك كادح الی ربك كدحا فملاقيه »( 15 ) . ملتهای اسلامی گوناگونی كه اينهمه از هم جدايند ، به لحاظ داعيه وجهانبينی تحت تعليم و تلقين چنين آموزشهايی هستند . و اين خود فرهنگمشترك اين مردم را میسازد و همين فرهنگ اسلامی و توحيدی برای آنهاقهرمانان و شهدايی تربيت كرده و خاطرهها و حماسه هايی به جا گزارده استكه مجموعا در بافت وجدان مشترك و اسلامی آنها پاورقی : 11 - يونس ، . 24 12 - صف ، 10 و . 11 13 - انفال ، . 75 14 - بقره ، . 128 15 - انشقاق ، . 6 |