كه بانی حقيقی فرقه نيز مزدك نام داشته ( 1 ) . درباره ماهيت عقائد مزدكی و علل ظهور زردشت ( فسايی ) و مزدك سخنانزيادی هست . از نظر اصول عقائد مسلما مزدك نيز مانند مانی " ثنوی "بوده است با تفاوتهايی كه در فصل بعد دربارهاش سخن خواهيم گفت ، و ازنظر آداب و مقررات ، بر نوعی زهد و بدبينی به حيات و زندگی مبتنی بودهاست . كريستن سن میگويد : . . . نزد اين طايفه ، چنانكه نزد مانويه ، اصل آن است كه انسان علاقهخود را از ماديات كم كند و از آنچه اين علاقه را مستحكمتر میسازد اجتنابورزد ، از اين رو خوردن گوشت حيوانات نزد مزدكيه ممنوع بود ، و دربارهغذا همواره تابع قواعد معينی بودند و رياضتهايی میكشيدند . . . شهرستانیروايت میكند كه مزدك امر به قتل نفوس میداد تا آنان را از اختلاط باظلمت نجات ببخشد ، ممكن است مراد از اين قتل ، كشتن خواهشها و شهوتهاباشد كه سد راه نجاتند . مزدك مردمان را از مخالفت و كين و قتال بازمیداشت . به عقيده او چون علت اصلی كينه و ناسازگاری ، نابرابری مردماناست ، پس بايد ناچار عدم مساوات را از ميان برداشت تا كينه و نفاقنيز از جهان رخت بربندد در جامعه مانوی " برگزيدگان " بايستی در تجردبمانند و بيش از غذای يك روز و جامه يكسان چيزی نداشته باشند . از آنجاكه نزد مزدكيه نيز ميل به زهد و ترك دنيا موجود بوده میتوان حدس زد كهطبقه عاليه مزدكيان هم قواعدی شبيه برگزيدگان مانوی داشتهاند ولیپيشوايان مزدكيه دريافتند كه مردمان عادی نمیتوانند از ميل و رغبت بهلذات و تمتعات مادی از قبيل داشتن ثروت و تملك زنان و يا دست پاورقی : ( 1 ) همان مدرك ، صفحه 363 - . 364 |