و تقديس كند . اسلام كه كعبه را قبله نماز قرار داده باين معنی نيست كهمردم در حين نماز كعبه را تقديس كنند و لهذا در ذهن هيچ مسلمانی تقديسكعبه خطور نمیكند از اين جهت درست مثل اين است كه به مسلمانان میگفتندهنگام نماز همه رو به نقطه جنوب بايستيد كه مفهومی جز اينكه در حينعبادت همه وضع واحدی داشته باشد ندارد . هرگز در دين اسلام كوچكتريناشارهای به اين مطلب نيست كه خداوند با كعبه و مسجد الحرام يك ارتباطخاص دارد بلكه عكس آن تعليم داده شده است قرآن كريم صريحا میفرمايد :" « اينما تولوا فثم وجه الله »" ( 1 ) و اگر به كعبه گفته میشود "بيت " از آن جهت است كه هر معبدی " بيت الله " است . پس رو بهكعبه ايستادن تنها مبتنی بر يك حكمت و فلسفه اجتماعی است . آن حكمتاين است كه اولا مسلمانان از لحاظ جهتی كه در حين انجام عمل عبادتانتخاب میكنند يكی باشند تفرق و تشتت نداشته باشند . ثانيا نقطهای كهبرای وحدت انتخاب میكنند همانجا باشد كه اولين بار در جهان برای پرستشخدای يگانه ساخته شد كه اين خود نوعی احترام به عبادت خداوند يكتاست .عبادت زردشتيان به اقرار خودشان و خود آقای دكتر معين ، تقديس وتعظيم خود آتش است ، چگونه ممكن است تعظيم و تقديس آتش عبادتاهورامزدا محسوب شود . عبادت در قاموس معارف اسلام مفهوم وسيعی دارد ، هر نوع طاعتی كه ازطاعت خدا سرچشمه نگيرد ، خواه اطاعت نفس اماره و يا اطاعت انسانهایديگر ، شرك محسوب میشود . البته اينگونه شركها مراتب ضعيف شرك استو مستلزم خروج از حوزه اسلام نيست ، ولی اعمالی كه به " قصد انشاءعبادت " و اظهار عبوديت انجام میگيرد ، يعنی اعمالی كه هيچ مفهوم ومعنيی ندارد جز تقديس و تنزيه كامل طرف و اظهار عبوديت نسبت به او ،از قبيل ركوع و سجود و قربانی و غيره ، به هيچ وجه برای غير خدا جايزنيست ، نه برای پيغمبر و امام و نه برای فرشته و يا چيز ديگر ، ايناعمال اگر برای غير ذات احديت صورت گيرد شرك است ، اعم از اينكه باعقيده پاورقی : ( 1 ) سوره بقره ، آيه . 115 |